Türkiye’de Ceviz Üretiminin Rekabet Analizi
Özet
Bu çalışmada, sert kabuklu meyveler içinde yer alan cevizin üretimdeki rekabet gücü ve ekonomik durumu belirlenmeye çalışılmıştır. İstatistik kurumlarından alınan veriler ve daha önce yapılmış olan bilimsel çalışmalar esas alınarak bu araştırma hazırlanmıştır. FAO 2016 yılı verilerine göre dünya üzerindeki yaklaşık 1,200,000 hektar tarımsal ceviz alanı içerisinde 487,000 hektar alana sahip olan Çin, ilk sırada yer almaktadır. Buna rağmen nüfus yoğunluğundan dolayı iç talebin fazla olması, Çin’in uluslararası pazarda aynı güce sahip olmamasına neden olmaktadır. Buna karşın ABD, kapama bahçelerinden oluşan standart ceviz çeşitliliğine sahip olduğundan 2016 yılında %38 pay ile ihracatta dünya lideridir. Türkiye’nin ise dünya genelinde 86,853 hektar alan ve 195,000 tonluk üretim ile %5’lik paya sahiptir ve ilk dört ülke içerisinde yer almaktadır. Sert kabuklu meyveler içerisinde cevizin pazar payının artırılabilmesi ve rekabet edilebilmesi için üretici örgütleri oluşturulup, piyasa ve talepler ile ilgili analiz ve değerlendirmeler yapılmalı, kapama bahçe tesisi ve ceviz yetiştiriciliği teşvik edilmelidir. In this study, it was trying to determine the competition power and economic status of walnut production in nuts. This research has been prepared on the basis of the data obtained from the statistical institutions and the previous scientific studies. According to data from FAO 2016, China, which has 487,000 hectares of land in the world's approximately 1,200,000 hectares of agricultural walnut area, is in the first place. Despite the fact that the domestic demand is excessive due to population density causes China not to have the same power in the international market. Despite this, since the USA has the range of standard walnut consisting of closure gardens, it became the world leader in exportation with 38% share in 2016. As for Turkey, having a field of 86,853 hectares and production of 195,000 tons it takes place in the first four countries with 5% share. In order to increase the market share of walnut and create competition between nuts, closure gardens must be established and walnut farming must be promoted through forming supplier associations and carrying out analyses and evaluations related to market and demands.
Kaynak
Türk Tarım ve Doğa Bilimleri DergisiCilt
5Sayı
3Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWprME1qRXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12513/1201