Okul Öncesı Öğretmen Adaylarının Çocuk Edebiyatı Ve Resimli Çocuk Kitapları İle İlgili Metaforları
Özet
Bu çalışmada okul öncesi öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk kitapları hakkındaki algıları metaforlar aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmaya çocuk edebiyatı dersini almış ve okul öncesi eğitimi anabilim dalının 2.sınıfında öğrenim gören 55 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcılardan çocuk edebiyatı dersini aldıkları dönem sonunda dağıtılan formlar üzerine el yazıları ile çocuk edebiyatı, hikâye, resimli çocuk kitabı, basılı hikâye kitabı ve elektronik hikâye kitabı kavramları hakkında metaforlar üretmeleri ve gerekçelerini açıklamaları istenmiştir. Sonuçlar her bir kavram için tablolar halinde sunulmuştur. En fazla sayıda kavramsal kategori çocuk edebiyatı için oluşturulurken, en az sayıda kategori resimli çocuk kitapları hakkında oluşturulmuştur. Öğretmen adayları metaforlar aracılığıyla basılı kitapların somutluk ve kalıcılık özelliklerini ön plana çıkarıp, elektronik kitapların ise birden fazla duyuya hitap etme ve ilgi çekici olma özelliklerini vurgulamışlardır. Bu çalışma okul öncesi öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk kitaplarına ilişkin anlayışlarını inceleyen ilk tanımlayıcı bulguları sunması açısından önemli olmakla birlikte, literatürde öğretmen, öğretmen adayı ve aileleri kapsayan farklı çalışmalara ihtiyaç olduğu da düşünülmektedir. This study investigated pre-service preschool teachers’ perceptions about children's literature and picturebooks through metaphors. The participants of the study were 55 second grade pre-service teachers who took children's literature course. At the end of the academic term, the pre-service teachers produced metaphors about children’s literature, story, children’s picturebooks, printed story book, electronic story book and wrote their explanations on the form that were provided by the researchers. The findings presented in tables for each concept. The results showed that the largest number of category constructed for the children's literature, whereas the least number of category constructed for the children’s picturebooks. Pre-service teachers most frequently described tangibility and permanence features of printed books while they emphasized the multi-sensory and attractive features of electronic books. This study is an important first step to present descriptive findings about preschool teacher candidates' perceptions of children's literature and picturebooks. In addition, there is a need for additional studies involving in-service teachers and parents.
Kaynak
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik)Cilt
17Sayı
67Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpnM01UVTBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12513/1220