Coğrafya Öğretiminde Edebi Metinlerin Kullanımı
Özet
Bu çalışma, edebi metinler kullanılarak coğrafya öğretiminin yapılabileceğini ve bu materyaller ile fayda sağlanabileceğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Genel olarak, edebi metinler öğretimin her kademesinde farklı derslerde kullanılmakla birlikte coğrafya öğretiminde geri planda kalmıştır. Birçok derste olduğu gibi coğrafya öğretiminde de ana materyal ders kitaplarıdır. Farklı yardımcı materyaller kullanılmasının yanında edebi metinler bunlar arasında yer bulamamıştır. Oysa edebi metinler kullanılarak hem dersler arası aktarım sağlanabilir hem de öğrencinin okuduğunu anlama, analiz etme ve bağ kurma yeterliliği desteklenmiş olur. Tarama metodu kullanılarak yapılan çalışmada öncelikle edebi metinlerin öğretimde kullanımına bakılmış ve coğrafya öğretiminde kullanılabilirliği örnek kullanımlar sunularak kanıtlanmaya çalışılmıştır. Ayrıca, yeni müfredat programı kapsamında hazırlanan coğrafya ders kitaplarında kullanılmış metin örnekleri incelenerek okuma eğitimi ve coğrafya öğretiminin genel amaçları kapsamında değerlendirilmiştir. This study aims to demonstrate that geography can be taught by using literary texts and that these materials can be benefited. In general, although literary texts are used in different subjects at all levels of teaching, they are lagging behind in geography teaching. As in many courses, the main material in geography teaching is textbooks. In addition to the use of different auxiliary materials, literary texts could not find any place among them. However, by using literary texts, the transfer between the courses can be provided and the student's comprehension, analysis and connection skills are supported. In the study which is done by using scanning method, firstly the usage of literary texts in teaching is examined and its usability in geography teaching is tried to be proved by presenting sample uses. In addition, the text samples used in geography textbooks prepared within the scope of the new curriculum were examined and evaluated within the scope of general aims of reading education and geography teaching.