Demokratik öğretmen davranış kararlılığı ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği
Özet
Bu çalışmanın temel amacı, sınıf içi öğretim uygulamalarında öğretmenlerin sergilemeleri gereken demokratik davranışları sergilemede kararlı davranma düzeylerini belirlemek üzere bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 243’ü kız 203’ü erkek olmak üzere toplam 446 ilköğretim II kademe öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, öğrencilerin şube-rehber öğretmenlerini ölçekteki maddeler çerçevesinde değerlendirmeleri ile toplanmıştır. Ölçek maddeleri, literatür taraması ve farklı araştırmalarda kullanılan bazı ölçme araçlarından yararlanarak oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları bu veriler üzerinden SPSS 11.00 yardımı ile yapılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışması için toplanan veriler üzerinde KMO değeri ile Bartlett testi değerleri hesaplanmıştır. Daha sonra veriler üzerinde faktör analizi yapılmış; madde-toplam korelasyonları ile ayırt edicilik güçleri (t testi) belirlenmiştir. Güvenirlik çalışması çerçevesinde ise iç tutarlılık düzeyleri ile kararlı ölçümler yapabilme özellikleri test edilmiştir. Analizlerde p<0,05 düzeyi yeterli görülmüştür. Analizler sonunda; ölçeğin KMO değeri 0,936; Bartlett Testi değeri p<0,001 olarak belirlenmiştir. Ölçekteki maddeler tek faktör altında toplanmıştır. Ölçekteki maddelerin madde-test korelasyonları ve ayırt edicilik güçlerinin anlamlı olduğu (p<0,05) belirlenmiştir. Diğer taraftan, ölçeğin Cronbach alpha güvenirlik katsayısı 0,98 olarak belirlenmiştir. Farklı iki zamanda 139 öğrencinin değerlendirmeleri arasında ilişkilerin incelenmesi sonunda her bir madde için anlamlı ilişkiler (p<0,05) belirlendiği için ölçeğin kararlı ölçümler yapabildiği anlaşılmıştır. Buna göre, “Demokratik Öğretmen Davranış Kararlılığı Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir. The main aim of this study is to develop a scale to assess the extent to which teachers display democratic behaviors they are supposed to display in in-classroom teaching practices and the level of their determination in displaying such behaviors. The study group of this survey is composed of 446 second grade high school students, 243 girls and 203 boys. Survey data had been gathered through the evaluation of branch/guidance teachers by their students within the framework of the scale data that are formed by literature survey and harnessing some means of scaling employed in several research studies. Validity and reliability analysis were made upon such data through SPSS 11.00. For validity, KMO value and Bartlett test values are calculated on the gathered data. Afterwards, factor analysis of the data was made and item-total correlations and power of differentiation (t test) are determined. For the reliability analysis, levels of internal consistency and ability to perform decisive measurements were computed. At the end of analysis, KMO value of scale is measured as 0,936 and Bartlett test value is p<0,001. Items in the scale were collected under a single factor. Item-test correlations and discrimination power of items in the scale are significant. The Cronbach‘s alpha reliability coeff icient of the scale was found to be 0.98. The scale has proven to perform decisive measurements as significant relationships are found for each item when the relationship among evaluations by 139 students is analyzed. In conclusion, it can be concluded that the “Scale for Democratic Teacher‘ Behavior Determination“ is a valid and reliable scale.