Çevrimiçi öğrenme hazır bulunuşluluk ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
Özet
Bu araştırmanın amacı, Çevrimiçi Öğrenme Hazır Bulunuşluluk Ölçeği’nin (Hung, Chou, Chen ve Own, 2010) Türkçe formunu elde etmek ve ölçek maddeleri ile ölçek genelinin psikometrik özelliklerini incelemektir. Araştırma iki bölümde ele alınmıştır; a) ölçeğin Türkçe versiyonunun elde edilme süreci 13 alan ve dil uzmanı ile b) uygulama süreci ise 5 farklı üniversiteden 724 öğrenci ile yürütülmüştür. Ölçeğin Türkçe formunun kâğıt-kalem uygulamasından elde edilen verilerin faktör çözümlemesi sonucu 18 maddenin beş farklı alt boyuta ilişkin bağıntıları anlamlı sonuçlar vermiştir. Bununla birlikte alt boyutlar arası korelasyonlar ve ortalama açıklanan varyans değerleri üzerine yapı geçerliği (yakınsama ve ayırt edici geçerlik) çalışması olumlu sonuçlar vermiştir. Bu sonuçlar Çevrimiçi Öğrenmeler İçin Öğrenenlerin Hazır Bulunuşluluk Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. The purpose of this study is to develop the Turkish version of Online Learning Readiness Scale -OLRS- (Hung, Chou, Chen, & Own, 2010) and to investigate the psychometric properties, such as the validity and reliability, of this scale. The study was conducted in two stages: a) the development of the Turkish version of the scale with judgments of 13 experts of language and study domain, and b) the implementation of the scale with a total of 724 students from 5 different universities. The Turkish form of the scale was administered to participants to obtain the application data set. Confirmatory factor analysis based on the relations of 18 items on 5 different sub dimensions, reported by Hung et al., (2010) was applied on the data set. The factor loadings obtained from factor analysis were statistically significant and numerically satisfactory. In addition to this, the results of construct validity (convergent validity and discriminant validity) based on correlation among sub-dimensions, and on average variance extraction were satisfactory. These results showed that the Turkish version of the OLRS was a valid and reliable measurement tool.