Değerler Temelli Liderlik ile Dağıtımcı Liderlik Arasındaki İlişkiler: Okul Müdürünün Davranışını Değerlendirmeye Dönük Nedensel Bir Araştırma*
Özet
Bu çalışmada okul müdürlerinin değer temelli liderlik davranışları ile dağıtımcı liderlik davranışları arasındaki ilişkiler öğretmen algılarına dayalı olarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma nedensel bir desenle ele alınmıştır. Çalışma grubunda maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen 225 ilköğretim öğretmeni yer almıştır. Veriler Değerler Temelli Liderlik ölçeği ve Dağıtımcı Liderlik Envanteri yardımıyla toplanmıştır. Ölçeklerin yapı geçerlikleri doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizi yardımıyla belirlenmiştir. Veriler Pearson Çarpım Momentler Korelâsyonu ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Korelâsyon analizi sonuçları değer temelli liderliğin dağıtımcı liderlik ile 0.74 düzeyinde pozitif bir ilişki içerisinde bulunduğunu göstermektedir. Regresyon analizi sonuçları ise değer temelli liderliğin dağıtımcı liderliğin takım çalışması alt boyutunu % 41, destek verme alt boyutunu %47, vizyon oluşturma alt boyutunu %43 ve denetim alt boyutunu da % 27 yordadığını göstermektedir