Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Değere ve Değer Eğitimine İlişkin Görüşleri
Özet
Bu araştırma, Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer kavramını nasıl tanımladıklarını ve "Değerler Eğitimi" çerçevesinde yaptıkları faaliyetleri belirlemek, uygulama aşamasında karşılaştıkları sıkıntıları ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerinin toplanması amacıyla, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma; 2011-2012 öğretim yılında Kırşehir il merkezindeki 39 ilköğretim okulundan basit seçkisiz örnekleme ile belirlenen 12 ilköğretim okulunda bulunan 17 sosyal bilgiler öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formu açık uçlu 7 sorudan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çö zümlenmesinde içerik analizi türlerinden tüme varımcı analiz kullanılmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde sosyal bilgiler öğretmenleri değer kavramını hem sözlük anlamına hem de programdaki tanımına yakın olarak "kıymet, insan, toplumsal normlar, sosyal vatandaş, millî ve manevi unsurlar" biçiminde tanımlamışlardır. Alınan yanıtlar programda var olan değerlerin ifade edilmesinde öğretmenlerin programda var olan değerlerden tam olarak haberdar olmadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmenler programda var olan değerlerden en çok saygı, duyarlılık ve sorumluluk değerlerinin kazandırılmasını öncelikli olarak istemektedirler. Öğretmenler, değerler eğitiminde etkili faktörlerin başında aile ve öğretmenin geldiğini ifade ederken bu faktörleri sırasıyla büyüdüğü çevre, okul ve diğer faktörler izlemektedir. Öğretmenler değerler eğitiminde öğrencilere model olmaya çalışmaktadırlar. Eğitim sırasında karşılaşılan en büyük sıkıntı ailelerin değer eğitimi konusunda yetersiz olmasıdır Bu araştırma, Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer kavramını nasıl tanımladıklarını ve “Değerler Eğitimi” çerçevesinde yaptıkları faaliyetleri belirlemek, uygulama aşamasında karşılaştıkları sıkıntıları ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerinin toplanması amacıyla, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma; 2011-2012 öğretim yılında Kırşehir il merkezindeki 39 ilköğretim okulundan basit seçkisiz örnekleme ile belirlenen 12 ilköğretim okulunda bulunan 17 sosyal bilgiler öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formu açık uçlu 7 sorudan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çö zümlenmesinde içerik analizi türlerinden tüme varımcı analiz kullanılmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde sosyal bilgiler öğretmenleri değer kavramını hem sözlük anlamına hem de programdaki tanımına yakın olarak “kıymet, insan, toplumsal normlar, sosyal vatandaş, millî ve manevi unsurlar” biçiminde tanımlamışlardır. Alınan yanıtlar programda var olan değerlerin ifade edilmesinde öğretmenlerin programda var olan değerlerden tam olarak haberdar olmadıklarını ortaya koymaktadır. Öğretmenler programda var olan değerlerden en çok saygı, duyarlılık ve sorumluluk değerlerinin kazandırılmasını öncelikli olarak istemektedirler. Öğretmenler, değerler eğitiminde etkili faktörlerin başında aile ve öğretmenin geldiğini ifade ederken bu faktörleri sırasıyla büyüdüğü çevre, okul ve diğer faktörler izlemektedir. Öğretmenler değerler eğitiminde öğrencilere model olmaya çalışmaktadırlar. Eğitim sırasında karşılaşılan en büyük sıkıntı ailelerin değer eğitimi konusunda yetersiz olmasıdır