İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin dört işlem problemlerinde gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının problem çözme ve problem kurma başarılarına etkisinin araştırılması
Özet
Karma model ile tasarlanan bu araştırmanın temel amacı, Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımının 4. sınıf öğrencilerinin dört işlem problem çözme ve kurma konusundaki başarılarına etkisinin araştırılmasıdır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılının güz döneminde Aksaray ve Kırşehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı devlet okullarında öğrenim gören 35'i deney, 35'i kontrol grubunda olmak üzere toplam 70 ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Amaçlı örneklem yolu ile katılımcıların seçildiği bu araştırmada kullanılan yöntemin etkililiği tespit edilmeye çalışıldığından evreni temsil eden bir örneklem seçimine gereksinim duyulmamıştır. Söz konusu araştırmada, gerçekçi matematik eğitiminin 4. sınıf öğrencilerinin dört işleme (toplama, çıkarma, çarpma, bölme) dair problem çözme ve kurma konusuna yönelik başarılarını ölçmek amacıyla bir başarı testi hazırlanmıştır. 5. sınıf öğrencileri tüm kazanımlara hâkim olduğu için başarı testinde bulunan maddeler 5. sınıfta öğrenim gören 192 öğrenciye uygulanarak pilot uygulama gerçekleştirilmiştir. Uzman görüşleri ve pilot uygulama sonucunda çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan oluşan .87 güvenirliğe sahip "Dört İşleme Yönelik Akademik Başarı Testi" son halini almıştır. 20 maddeden oluşan bu testin 12'si açık uçlu 8'i ise çoktan seçmelidir. Hazırlanan testin analizi için derecelendirilmiş puanlama anahtarı hazırlanmıştır. Hazırlanan başarı testi deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır. Sonrasında, farklı öğretmenler tarafından çalışma süresince 15 ders saati deney grubu öğrencilerine Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımına dayalı öğretim yöntemi ile, kontrol grubu öğrencilerine ise geleneksel öğretim yöntemi dört işlem problemleri anlatılmıştır. Ardından gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımı çerçevesinde hazırlanan test tekrar uygulanmış, deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin ön test puanı ile son test puanı arasındaki farklılığa eşleştirilmiş örneklem t-testi ile; deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrencilerin ön test puanları arasındaki farklılığa bağımsız örneklem t-testi ile; deney ve kontrol gruplarında bulunan öğrencilerin son test başarı puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olup olmadığı ise kovaryans analizi (ANCOVA) ile araştırılmıştır. Ayrıca, katılımcıların açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar ise içerik analizi ile incelenmiş ve betimlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımına dayalı öğretim yönteminin 4. sınıf öğrencilerinde dört işleme yönelik problem çözme becerilerini geliştirmede geleneksel öğretim yöntemine oranla istatiksel olarak daha etkili olduğunu görülmüştür. Ayrıca nitel verilere göre öğrencilerin problem çözme becerileri, problem kurma becerileri, veriyi doğru kullanma becerileri, kendilerini ifade etme becerileri, soru kökünü anlama becerileri ve dört işleme yönelik becerilerinin GME'den sonra pozitif yönde geliştiği tespit edilmiştir. Bu araştırmanın diğer bir amacı ise ilkokul dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin dört işlem problem çözme ve kurma konusundaki başarılarının gerçekçi matematik eğitimi çerçevesinde incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, 257 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisine araştırmacılar tarafından geliştirilen başarı testi uygulanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin dört işleme yönelik başarılarının cinsiyete göre incelenmesinde nedensel karşılaştırma modeli kullanılırken, dört işlem başarıları arasındaki ilişki ise korelasyon model ile şekillenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin toplama işleminde yüksek; çıkarma ve çarpma işlemlerinde orta, bölme işleminde düşük; ölçeğin genelinde ise orta düzeyde başarılarının olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla toplama, çıkarma, çarpma ve ölçeğin genelinde daha başarılı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin bu dört işleme yönelik başarıları arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Diğer taraftan, problem çözme açısından cinsiyete göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık görülmemiş ve her iki cinsiyet grubunun problem çözme düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Problem kurma açısından ise kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla daha başarılı olduğu ve kız öğrencilerin problem kurma düzeylerinin yüksek, erkek öğrencilerin ise orta düzey olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin dört işleme yönelik problem kurma ve problem çözme başarıları arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu ve öğrencilerin problem çözme başarılarının %42'sinin problem kurma başarıları tarafından yordandığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Başarı Testi, Dört İşlem Problemleri, Gerçekçi Matematik Eğitimi. The main purpose of this research, which is designed with a mixed model, is to investigate the effect of Realistic Mathematics Education approach on the success of 4th grade students in four operations problem solving and establishment. The working group of this research is a total of 70 elementary school 4th grade students, including 35 experiments and 35 in the control group, who are studying in public schools under Aksaray and Kirsehir Provincial Directorate of National Education in the fall of the 2019-2020 academic year.Since the effectiveness of the method used in this study, in which the participants were selected through a purposeful sampling, was not required to select a sample representing the universe.In this research, an achievement test was prepared in order to measure the achievements of 4th grade students of Realistic Mathematics Education on the problem solving and establishment of four operations (addition, subtraction, multiplication, division). Since 5th grade students dominate all achievements, the items in the achievement test were applied to 192 students studying in 5th grade and a pilot practice was carried out. As a result of expert opinions and pilot practice, the "Four Process Academic Achievement Test" with 87 reliability consisting of multiple choice and open-ended questions has been finalized. Twelve of this test, which consists of 20 items, should choose 8 with an open end. A graded scoring key was prepared for the analysis of the prepared test. The prepared success test was applied to the experimental and control groups. Afterwards, 15 teaching hours by different teachers, teaching method based on realistic mathematics education approach to the experimental group students, and the traditional teaching method to the control group students, four process problems were explained. Then, the test prepared within the framework of Realistic Mathematics Education approach was applied again, the difference between the pre-test score and the post-test score of the students in the experiment and control groups with the paired sampling t-test; the difference between the pre-test scores of the students in the experiment and control groups with independent sampling t-test; and whether there is a statistically significant difference between the post-test success scores of the students in the experiment and control groups was investigated with the covariance analysis (ANCOVA). In addition, the answers given by the participants to open-ended questions were analyzed and described by content analysis. According to the results obtained, it showed that the teaching method based on realistic mathematics education approach is statistically more effective in improving the problem solving skills for four operations in 4th grade students compared to the traditional teaching method.In addition, according to the qualitative data we analyzed, it was determined that students' problem solving skills, problem-posing skills, the skills to use data correctly, self-expression skills, understanding the root of the question, and skills for four procedures developed positively after realistic mathematics education.Another aim of this research is to examine the levels of success of students studying at the fourth grade of primary school in four operations within the framework of realistic mathematics education.For this purpose, the achievement test developed by the researchers was applied to 257 primary school fourth grade students.In this research designed with quantitative research approach, while the causal comparison model was used to examine the success levels of the students for four procedures according to gender, the relationship between the four process success levels was shaped by the correlation model. According to the results obtained, students are high in the addition process; medium in subtraction and multiplication, low in division; it was observed that they had moderate success throughout the scale. It has been determined that female students are more successful in addition, subtraction, multiplication and scale than male students. In addition, a statistically positive relationship was found between the students' success levels for these four procedures. On the other hand, there was no statistically significant difference in terms of problem solving by gender and it was determined that the problem solving levels of both sex groups were at a medium level. In terms of problem posing, it was observed that female students were more successful than male students, and female students had higher problem-posing levels and male students were moderate. In addition, it was observed that there was a high level of meaningful relationship between students 'problem-solving and problem-solving success levels, and 42% of students' problem-solving success levels were predicted by the problem-solving success level. Keywords: Achievement Test, Four Process Problems, Realistic Mathematics Education
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1LK3BtQDmV0aowJwZe2TGngL3uXAeKmXqiwFHVD4mj67https://hdl.handle.net/20.500.12513/6090
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]