İlköğretim müfettişlerince yapılan okul denetimlerinin öğretmenlerin içsel motivasyon ve iş tatmini düzeylerine etkisi
Özet
Bu araştırma ile ilköğretim müfettişlerince yapılan okul denetimlerinin, öğretmenlerin içsel motivasyon ve iş tatmini düzeylerine etkisinin bulunması amaçlanmıştır.Araştırma kontrol gruplu deneysel bir desenle ele alınmıştır. Araştırmada çalışma grubunu 2010-2011 eğitim ve öğretim yılında Kırşehir il merkezinden seçilen beş ilköğretim okulu oluşturmuştur. Müfettişlerce henüz denetlenmemiş 34 öğretmen kontrol grubunu, müfettişlerce denetlenen 27 öğretmen deney grubunu oluşturmuştur. Nicel veriler; Weiss, Davis ve England (1967) tarafından geliştirilen ve Baycan (1985) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Minnesota iş tatmini ölçeği (Cronbach Alpha=0.77) ve Mottaz (1985)'ın motivasyon modeli esas alınarak Dündar vd. (2007) tarafından geliştirilen içsel motivasyon (Cronbach Alpha=0.86) ölçeği aracılığıyla toplanmış ve SPSS 15.00 programı ile değerlendirilmiştir. Parametrik verilerin değerlendirilmesinde kullanılan analiz yöntemleri; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve pearson korelasyonudur. Non-parametrik verilerin değerlendirilmesinde ise Mann-Whitney U Testi ve Kolmogorov - Smirnov Testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile incelenerek değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda müfettişlerce yapılan denetimlerin, öğretmenlerin içsel motivasyon ve iş tatmini düzeylerine herhangi bir olumlu katkısının bulunmadığı ortaya çıkmıştır.Araştırmanın bulgularından ve sonucundan yola çıkarak eğitimciler ve eğitim alanındaki araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur. This study aimed to analyse the effects of school inspections performed by elementary school inspectors on the work satisfaction and intrinsic motivation of teachers.The study control-group was approached according to an experimental design. The study group involved five elementary schools selected from the central district of Kırşehir during academic year 2010-2011. Non-inspected 34 teachers constituted the control group, and 27 teachers that underwent an inspection constituted the experimental group. The quantitative data; collected using the Minnesota Satisfaction Questionnaire (Cronbach's alpha = 0.77) developed by Weiss, Davis and England (1967), adapted into Turkish by Baycan (1985) and Intrinsic Motivation Scale (Cronbach's alpha = 0.86) developed by Dündar and others based on the motivation model of Mottaz, C.J. (1985) and evaluated using the SPSS 15.00 program. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test and pearson correlation were used in the evaluation of parametric data while Kolmogorov-Smirnov test (KS-test) and Mann-Whitney U test were used in the evaluation of non-parametric data. Qualitative data were collected usingsemi-structured interview form, and analysed using the content analysis method.At the end of the study, it has been concluded that the inspections performed by elementary school inspectors do not make a positive contribution to the level of work satisfaction and intrinsic motivation of teachers.In the light of the findings of the research, educators and educational researchers have been given some recommendations.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=zD1B0cW7zVr3VcnZjitVXrqhRP85bTd2S0gDjpNygePG5TBGQX2wDHCVVoToQ85Jhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6114
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]