İlköğretim sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenme yönteminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersinde proje çalışmasına ilişkin öğretmen ve öğrenci tutumlarını var olduğu biçimiyle tespit etmek ve öğretmen-öğrencilerin demografik değişkenlerine göre tutumları arasında anlamlı farklılık olup olmadığı ortaya çıkarmaktır. Bu amaç çerçevesinde araştırma tarama modeli niteliğindedir. Araştırmanın evreni Kırşehir ili ilköğretim okullarında okuyan 4 -5- 6 ve 7. sınıf öğrencileri ile bu okullarda görev yapan öğretmenlerdir. Örneklem ise, bu il merkez ve ilçelerinde (5 ilçede) bulunan devlet okullarında okuyan 4-5-6-7 sınıf 600 öğrenci ve bu okullarda görev yapan 258 sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenidir. Çalışmanın amacına uygun olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Proje Çalışmasına İlişkin Öğrenci Tutum Ölçeği" ve " Proje Çalışmasına İlişkin Öğretmen Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Öğrencilerin ve öğretmenlerin kişisel bilgilerine ilişkin her iki ölçeğin başında bir form eklenerek veriler toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler SPSS-15 istatistik paket programında işlenerek düzenlenmiştir. Araştırmaya katılanların demografik özelliklerine frekans ve yüzde analizleri ile bakılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve branşlarına göre sosyal bilgiler dersinde yürütülen projelere ilişkin tutumları arasındaki farklılığa Indepentende-Sample T-Testi analizi ile okuttukları sınıf, eğitim düzeyi ve mesleki kıdemlerine göre tutumları arasındaki farklılıklara One-Way Anova analizi ile bakılmıştır. Öğrencilerin cinsiyet ve kendilerine ait oda olma durumlarına göre sosyal bilgiler dersinde yaptıkları proje çalışmalarına göre tutumları Indepentende-Sample T-Testi analizi ile kardeş sayısı, öğrenim gördükleri sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi durumlarına göre tutumları arasındaki anlamlı farklılığa One-Way Anova analizi ile bakılmıştır. Elde edilen ortalama puanlar birbirleri ile karşılaştırılırken tutumların yüksek ve düşük olma durumlarına göre karşılaştırma yapılmıştır. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde yapılan proje çalışmalarına ilişkin tutumlarına ait bulgular incelendiğinde; cinsiyet, kendilerine ait oda olma durumları ve kardeş sayılarına göre tutumları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri, anne eğitim, baba eğitim ve aile gelir düzeylerine göre tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde yapılan proje çalışmasına ilişkin tutumları incelendiğinde; cinsiyetlerine, okuttukları sınıf düzeylerine ve branşlarına göre tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular kapsamında araştırmanın sonuç ve tartışma kısmı şekillenmiştir ve araştırma sonuçlarına dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Proje Tabanlı Öğrenme, Proje, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Tutum The aim of this study is to identify the attitudes of teachers and students related to the Project work in social studies lessons and to uncover whether there is a significant difference in the attitudes of teachers and the students according to demographic variables. This research is in the capacity of a screening model within the framework of this aim. The universe of this study is the students who are studying in the 4th, 5th, 6th and 7th grade of the primary schools in Kırşehir. The sample is 600 students in the 4th, 5th, 6th, and 7th grade of the state schools from city center and 5 districts and 258 social studies teachers and class teachers who are working in these schools. For the purposes of the study, "Student Attitude Scale on Project Work" and "Teacher Attitude Scale on Project Work" forms that were developed by the researcher were used. The personal information of both students and the teachers was collected by adding a form at the beginning of both scales. The data obtained from participants was arranged by processing in SPSS-15 statistical software package. The demographic characteristics of survey participants were measured by frequency and percentage analysis. The difference between gender and branch of teachers and their attitudes towards the projects that are carried out in the social studies lessons was analyzed with Independente- Sample T-Test. The difference between the class they teach, the level of education, and seniority and their attitudes was analyzed with One-Way Anovo Analysis. Students' attitudes towards the Project work that they carry out in social studies lesson was analyzed with Independente Sample T-Test. The significant differences in the number of siblings, grade, parental education level of the students and their attitudes were analyzed with One-Way Anova Analysis. When comparing the obtained mean scores with each other, they were compared according to the states of high and low attitudes. When the findings from students' attitudes towards project works that are carried out in social studies lessons were analyzed, it can be seen that there is no significant difference between their attitudes and their gender, having an independent room and the number of siblings. It can be concluded that there is a significant difference in the attitudes of the students and their parental education and the income level of the family. There is a significant difference in teachers' attitudes and the gender, branch and the level they teach. With the obtained findings, the conclusion and discussion parts were formed and suggestions were made according to the research results. Key Words: Project-Based Learning, Project, social studies teaching, attitude
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80Aj22gA544DcLP2mcdTwMVrUlAKJ4Hk-LW7uvlmSNriUhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6118
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]