İngilizce dersinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerden öyküleme yönteminin kelime bilgisine etkisi
Özet
İngilizce Dersinde Kullanılan Bellek Destekleyici Stratejilerden Öyküleme Yönteminin Kelime Bilgisine Etkisi adlı bu çalışmada Ortaöğretim 9. sınıf İngilizce dersi kelime öğretiminde öyküleme yönteminin kullanımının öğrencilerin kelime bilgisi başarıları ve öğrenilen kelimelerin kalıcılığı üzerindeki etkisini saptamak amaçlanmıştır. Araştırmada ön-test ve son-test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Bu araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Yozgat ili Yerköy ilçesi Şehit Mehmet Tez Anadolu Lisesi'nde, 2 farklı 9. Sınıf şubesinde bulunan 68 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin 34'ü deney grubu olan 9/A şubesinde, 34'ü de kontrol grubu olan 9/B şubesindedir. 6 hafta boyunca kelimeler deney grubunda öyküleme yöntemi, kontrol grubunda ise klasik yöntem kullanılarak öğretilmiştir. Bu araştırmada belirlenen alt problemlere cevap bulmak maksadıyla, öğrenilmesi istenen hedef kelimeleri içeren 5 adet öykü ve araştırmacı tarafından geliştirilen kelime bilgisi başarı testi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Kelimeler öykülerin içerisine anlamlı bir bütün oluşturacak şekilde yine araştırmacı tarafından yerleştirilmiş ve yeniden tasarlanmıştır. Verilerin analizi için parametrik ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının kelime bilgisi başarı ön-test puan ortalamalarına ilişkin bağımsız gruplar t-testi sonucuna göre gruplar arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır [p>.05]. Uygulama sonrası, ön-test puanlarına göre düzeltilmiş kelime bilgisi başarısı son-test ortalamaları arasındaki farka ilişkin Kovaryans analizi sonucunda ise deney grubunun [X DENEY =28.37 _ XKONTROL=20.17] lehine anlamlı bir fark saptanmıştır [p<.01]. Kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin kalıcılık-testi başarı puanlarının anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere yapılan bağımsız gruplar t-testi sonucunda da, deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Bu sonuçlara göre öyküleme yöntemi ile kelime öğretiminin kelime bilgisi başarısını ve öğrenilen kelimelerin kalıcılığını önemli düzeyde etkilediği söylenebilir. Anahtar Kelimeler: Bellek Destekleyici Stratejiler, Öyküleme Yöntemi, Kelime Bilgisi The aim of this study, entitled as 'The Effect of Narrative Method From Mnemonics Used in English Lesson on Vocabulary Knowledge', is to determine the effect of narrative method in English classes of 9th graders on vocabulary achievement and retention. Experimental model with a pre-test post-test control group is carried out in the research. The study is carried out in 2014-2015 educational year, Şehit Mehmet Tez Anatolian High School and in district of Yerköy/Yozgat with 68 students in two sections of 9th graders in the school. 34 of students are in section assigned as experimental group and the other 34 students are in section B assigned as control group. While target words are taught using narrative method in experimental group, they are taught with time-honored practice in control group for 6 weeks. Five narrations including the desired target words and English vocabulary achievement test developed by the researcher are used as data collection tools with the aim of answering identified sub problems of the search. The words are placed in narrations and redesigned creating a meaningful whole by the researcher again. Parametric and non-parametric tests are used to analyze resulting data. According to the results of independent samples t-test relating vocabulary achievement pre-test scores of experimental and control groups, there is no significant difference between groups [P> .05]. After the application, as for the result of Covariance analysis relating the difference between vocabulary achievement post-test scores corrected as to pre-test scores, there is a significant difference in favour of experimental group [X DENEY =28.37 _ XKONTROL=20.17 / p<.01]. As for that the result of independent samples t test done in order to determine whether control and experimental students' vocabulary retention test scores differs significantly, there is a statistically significant difference in favour of the experimental group. These results suggest that vocabulary teaching with narrative method have a substantial effect upon vocabulary achievement and retention. Keywords: Mnemonic Strategies, Narrative Method, Vocabulary Knowledge
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WBc656i315e2eV6-EZV1otgItO1VA5vyyLRxPFAwLWoq07R9jQHTHH2ghOo0xou3https://hdl.handle.net/20.500.12513/6124
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]