İngilizce öğretmen adaylarının okuduğunu anlama stratejileri ile üstbilişsel okuma stratejilerini kullanma düzeyleri arasındaki ilişki
Özet
Üstbiliş, temel olarak düşünme üzerine düşünme olarak tanımlanabilir. Üstbiliş stratejilerini kullanma, yabancı dilde okuduğunu anlama başarısında etkin ve kalıcı öğrenmeye yardımcı olur. Bu çalışmada yabancı dilde okuduğunu anlama başarısı ve üstbilişsel okuma stratejileri kullanımının öğrencilerin cinsiyet, sınıf düzeyi, Türkçe kitap okuma sıklığı, İngilizce kitap okuma sıklığı, anne eğitim durumu ile baba eğitim durumu arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmeye çalışılmıştır. Bunun yanında yabancı dilde okuduğunu anlama başarısı ile üstbilişsel okuma stratejileri kullanımı arasında bir ilişki olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada, yabancı dilde okuduğunu anlama başarısı ile üstbilişsel okuma stratejileri kullanımının belli değişkenler üzerinde bir etkisi ve aralarında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 yılında İç Anadolu ve Karadeniz bölgelerinde yer alan iki üniversitede İngiliz Dili ve Eğitimi alanında öğrenim görmekte olan 1, 2, 3, ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması, öğrencilerin yabancı dilde okuma başarısını ölçen, Al- Qudairy'nin (2010) geliştirdiği başarı testi; Taraban, Kerr ve Rynearson (2002) tarafından geliştirilmiş, Akyol & Ulusoy, (2009); Mokhtari, (2002); Saricoban, (2002) tarafından 3 madde eklenmiş ve Tuncer (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış Üstbilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği nin (ÜBOSÖ) son hali ile araştırmacı tarafından geliştirilmiş Kişisel Bilgi Testi aracılığıyla sağlanmıştır. Katılımcılardan toplanan veriler Sosyal Bilimler için İstatistik Paket Programı (SPSS) ile analiz edilmiştir. Veri analizinde Mann Whitney-U, Kruskal Wallis testleri ile korelasyon analizine başvurulmuştur. Sonuç olarak, öğrencilerin yabancı dilde okuduğunu anlama başarı puanları ile üstbilişsel okuma stratejileri arasında bir ilişki bulunmadığı; yabancı dilde okuduğunu anlama başarısının öğrencilerde demografik özellikler (cinsiyet, sınıf düzeyi, Türkçe kitap okuma sıklığı, İngilizce kitap okuma sıklığı, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu) açısından bir farklılık oluşturmadığı ve üstbilişsel okuma %iii stratejilerinin yalnızca sınıf düzeyi ve İngilizce kitap okuma sıklığı değişkenlerinde farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: yabancı dilde okuduğunu anlama, üstbiliş, üstbiliş stratejileri Metacognition can be basically defined as thinking upon thinking. Using metacognition strategies recruit efficient and permanent learning on reading comprehension in language learning. In this study, it is tried to determine whether there is a significant relationship between reading comprehension success in language reading and use of metacognitive reading strategies in terms of gender, grade level, frequency of reading Turkish books, frequency of reading English books, mother education status and father education status. In addition, it has been tried to determine whether there is a relationship between reading comprehension success and metacognitive reading strategies. In this study, it is aimed to determine whether there is a relationship between reading comprehension and metacognitive reading strategies on certain variables and whether there is a relationship between them. The study group of the research consisted of 1, 2, 3 and 4. grade-students studying English Language Teaching in Central Anatolia and Black Sea regions in 2018-2019 academic year. The data was carried out with the achievement test measuring the students' reading comprehension success was developed by Al-Qudairy (2010); MRSQ (Metacognitive Reading Strategies Questionnaire) developed by Taraban, Kerr and Rynearson (2002), added three items by Akyol &Ulusoy, (2009); Mokhtari, (2002) and adapted the final version by Tuncer (2011); and Personal Information Test developed by the researcher. The data was collected from the participants were analyzed by Statistical Package for Social Sciences Program (SPSS). In the data analysis, it was applied the tests Mann- Whitney U, Kruskal Wallis and correlation analysis. As a result, there is no relationship between students' reading comprehension success scores and using the metacognitive reading strategies; the difference in reading comprehension success in terms of demographic characteristics (gender, grade level, Turkish book reading frequency, English book reading frequency, mother education status and father education status). On the other hand, it was determined that metacognitive reading strategies differ only in grade level and frequency of reading in English. %v Key words: reading comprehension in language learning, metacognition, metacognition strategies
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=FgmkGchPKo23qQqBeqzVZswl3ZLs2uKzOJuVYDN6ppYD-22toiOtMoA9zxJcTMqOhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6126
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]