Kaynaştırma öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaçlarının çok boyutlu incelenmesi
Özet
Bu çalışmada ilkokul düzeyinde kaynaştırma uygulamalarıyla eğitimine devam eden özel gereksinimli öğrencilerin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaçlarının sınıf öğretmeni, ebeveyn ve psikolojik danışman görüşlerine göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021- 2022 eğitim öğretim yılında amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen Mersin ilinin beş farklı ilçesinde ilkokula devam eden kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenleri (n=348), ebeveynler (n=346) ve psikolojik danışmanlar (n=164) olmak üzere toplam 858 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Kaynaştırma Öğrencilerinin Psikolojik Danışma ve Rehberlik İhtiyaçlarını Belirleme Anketi kullanılmıştır. Verilerin analizinde, yüzde, frekans istatistikleri ve ki kare analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokula devam eden kaynaştırma öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaçları hakkındaki görüşlerin sosyal duygusal ve kariyer gelişim alanlarına dair yoğunlaştığı, sosyal duygusal ve kariyer gelişim alanındaki ihtiyaçların, ilkokul düzeyindeki kaynaştırma öğrencilerinin akademik gelişim alanlarındaki ihtiyaçlara göre daha öncelikli olduğuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan her üç grubun da yüksek oranda, maddeleri ihtiyacı var şeklinde işaretleyerek görüş belirtmeleri kaynaştırma öğrencilerine sunulan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin bu öğrencilerin özelliklerine uygun bir şekilde sunulması gerekliliğine dikkat çekmektedir. En fazla ihtiyaç olduğu düşünülen konular kaynaştırma öğrencilerinin yaşadığı duygusal sorunlarla baş edebilmeleri, ilgi alanlarını keşfetme, kariyer gelişim alanının desteklenmesi, kendine yönelik olumlu bakış açısı geliştirebilmeleridir. This study aimed to determine the psychological counseling and guidance needs of students with special needs who continue their education with inclusion practices at the primary school level according to the opinions of their classroom teachers, parents and psychological counselors. The sample of the study is total of 858 participant. The participants include classroom teachers (n=348), parents (n=346) and psychological counselors (n=164) who have inclusive students attending primary school in five different districts of Mersin which were selected with the purposive sampling method in the 2021-2022 academic year. The Questionnaire for Determining the Psychological Counseling and Guidance Needs of Inclusion Students, which was developed by the researcher, was used as a data collection tool in the research. In the analysis of the data, percentage, frequency statistics and chi-square analysis technique were used. As a result of the research, it was found that the opinions about the psychological counseling and guidance needs of the primary school students focused on social emotional and career development areas and the needs in the areas of social emotional and career development were more prioritized than the needs in the academic development areas of the primary school students.In addition, the high percentage of all three groups participating in the study, marking the items as "They need" and expressing their opinions, draws attention to the necessity of providing the psychological counseling and guidance services offered to inclusion students in accordance with the characteristics of these students. The subjects that are thought to be the most needed are for inclusion students to cope with the emotional problems they experience, to explore their areas of interest, to support career development, and to develop a positive perspective towards themselves.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCEzI5mwqsFw6RyISxE7btFA1V6k0nbnja0ddFeDX0Ot-https://hdl.handle.net/20.500.12513/6172
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]