Kırsal ve kentsel bölgelerde yaşayan ilkokul öğrencilerinin günlük bilim kavramlarına ilişkin farkındalık düzeylerinin karşılaştırılması
Özet
Bu çalışmada, ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin yaşadıkları çevrede sürekli karşılaştıkları bilimsel olgu ve olayların ne derecede farkında olduklarının tespiti amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 2. sınıf öğrencilerinin seçilmesinin nedeni söz konusu öğrencilerin henüz bilimsel süreç ve bilimsel bilgi ile ders kapsamında doğrudan karşılaşmamış olmaları, 1. sınıf öğrencilerinin seçilmeme nedeni ise ilk yıl itibariyle öğrenim sürecinde daha çok okuma yazma eğitimine odaklanmalarıdır. Çocuklar doğdukları andan itibaren çevrelerini algılama çabasına girerler. Bu algı önceleri dokunma, tatma, işitme ve görme gibi duyularla daha sonraki dönemlerde ise soru sorma ve gözlem yapma gibi becerilerle çocuğun çevre imgesini şekillendirir. Çalışmada öğrencinin gözlemleri ve çevreden informal biçimde öğrendiği bilimsel olguların ne derece farkında olduğunu tespiti amaçlanmıştır. Bu nedenle gözlem yapmada üstünlükleri ve eksiklikleri olan iki ayrı bölgeden çalışma grubu seçilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın farklı sosyoekonomik bölgeleri kapsamasının nedeni; kırsal bölgelerde bireylerin doğal olaylarla daha yalın bir şekilde karşılaşma ortamı sağladığının düşünülmesindendir. Kırsal bölge; öğrencinin rahatlıkla yaparak yaşayarak öğrenebileceği bilimsel bilgi ve olaylarla karşılaşma olanağı sağlayan yaşam alanıdır. Böyle bir çevrede yaşayan çocuklar bitki ve hayvanların tüm yaşam evrelerini gözlemleme şansına sahiptir. Aynı şekilde ışık ve görüntü kirliliğinin olmamasının da gökyüzü ve canlılığa ilişkin daha fazla gözlem yapabilme olanaklarını arttırdığı düşünülmektedir Çalışmada veri elde etmek amacı ile öğrencilere literatür taraması sonucu seçilmiş olan 28 adet açık uçlu soru sorulmuştur. Çalışma 2011-2012 eğitim öğretim yılında, Kırşehir il merkezi ve Çiçekdağı ilçesinde öğrenim gören 175 öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmada tekil tarama modeli kullanılmış; elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Kırsal kesimde daha fazla gözlem şansı bulunan öğrencilerin günlük yaşamda karşılaştıkları fen kavramlarına karşı farkında olma düzeylerinin kentsel kesimde yaşayan öğrencilere göre daha fazla olması beklenirken araştırma sonuçlarına göre kentsel kesimde yaşayan öğrencilerin bilimsel olgu ve olayların kırsal kesimde yaşayan öğrencilere göre daha fazla farkında oldukları tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Fen öğretimi,gündelik bilim,farkındalık In this study it is aimed to find out to what extent 2nd grade students in primary schools are aware of the facts and events they always face in their social environment. In the scope of the study 2nd grade students were selected because they haven?t met scientific process and scientific knowledge directly in their courses yet, and the reason why 1st grade students were not selected is that they just focus on learning reading and writing in their first year at school. Children try to detect their surroindings from the moment they are born. Initially this perception embody the image of child?s environment such as touch, taste, hearing and visual senses and then in the other periods asking question and ability to make observation. In this context, the resaon why this study coverages the different socio-economic areas is that; it is thought that at rural areas people can meet with natural events more simple. Rural area is a living space which provides student with comparing scientific knowledge and events easily and learning by doing and experiencing. Children living in such an environment has the chance to observe the phases of the whole life of plants and animals. In the same way it is thought that the lack of light and noise pollution, increase the opportunity to make further observations of vitality and the sky . In the study, 28 open-ended questions selected after literature scanning were asked students to obtain data. The study is applied to 175 students in 2011-2012 Academic Year in Kırşehir city center and Çiçekdağı and the data obtained from the study is eveluated with individual survey model. While the students who live at rural area and have more chance for observation, were expected to have higher levels of awareness of science concepts they encounter in their daily lives than the students living in urban areas, according to the results of the study; it was found out that the students living in urban areas are more aware of scientific facts and events about science than the students living in rural areas. Key Words: Science teaching, daily science, awareness
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=iTkOhwevEenJZ3onUvs52lZQmELY7LhJTOn_s8H_AIi9JFpYQZWQfy1LplfmBHAKhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6189
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]