Lise öğrencilerinin yabancı dil kaygısının farklı değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Bu çalışmada, lise öğrencilerinde yabancı dil kaygısının yordanması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada; yabancı dil öğrenme motivasyonu, yabancı dile duyulan ilgi, öz yeterlik inancı, utangaçlık, olumsuz değerlendirilme korkusu ve yabancı dil başarısı değişkenlerinin, yabancı dil kaygısını doğrudan ve dolaylı olarak ne derece yordadıklarının belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2014/2015 eğitim-öğretim yılında Kırşehir ili merkeze bağlı üç Anadolu Lisesi öğrencilerinden, amaçlı örnekleme yolu ile seçilen; 307'si kız, 263'ü erkek 570 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri toplanırken Aydın (1999) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeğinin revizyonu, Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen İngilizce ile İlgili Öz yeterlik İnancı Ölçeği, Güngör (2001) tarafından geliştirilen Utangaçlık Ölçeği, Bilge ve Kelecioğlu (2008) tarafından geliştirilen Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği Kısa Formunun revizyonu, Yılmaz (2007) tarafından geliştirilen yabancı dil öğrenme motivasyonu ve yabancı dile ilgi anketi ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma sonucu toplanan veriler, path analiz yolu ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre yabancı dil öğrenme motivasyonu, yabancı dile duyulan ilgi, yabancı dil başarısı, utangaçlık ve olumsuz değerlendirilme korkusu yabancı dil kaygısını yordarken öz yeterlik inancı, yabancı dil kaygısını yordamamaktadır. Bununla birlikte araştırma sonuçları; öz yeterlik inancının yabancı dil başarısı, yabancı dil öğrenme motivasyonu ve yabancı dile duyulan ilgi aracılığıyla yabancı dil kaygısını yordadığını göstermiştir. Ayrıca, utangaçlık ve yabancı dil başarısının olumsuz değerlendirilme korkusu aracılığıyla yabancı dile ilginin yabancı dil öğrenme motivasyonu aracılığıyla yabancı dil kaygısını anlamlı olarak yordadığı ortaya çıkmıştır. In this study, It is aimed to predict the foreign language anxiety of high school students. With this purpose, It is targeted to determine to what extent foreign language learning motivation, interest in foreign languages, self-efficacy, shyness, fear of negative evaluation and foreign language achievement predict foreign language anxiety directly and indirectly. The sample of this study consisted of 570 students, 307 females and 263 males, who were selected by purposeful sampling from three Anatolian High School in Kırşehir in the academic year of 2014/2015. Data was gathered by using Foreign Language Classroom Anxiety Scale's revision developed by Aydın (1999), Self- Efficacy Scale for English developed by Yanar and Bümen (2012), Shyness Scale developed by Güngör (2001), The Brief Form of Fear of Negative Evaluation Scale developed by Bilge and Kelecioğlu (2008), Foreign Language Learning Motivation and Interest in Foreign Languages Questionnaire developed by Yılmaz (2007) and personal information form prepared by the researcher. Path analysis was used to analyze the data. Results indicated that foreign language learning motivation, interest in foreign languages, foreign language achievement, shyness and fear of negative evaluation predicted foreign language anxiety whereas self-efficacy did not predict foreign language anxiety. Additionally, self-efficacy predicted the foreign language anxiety with the mediation effect of achievement, motivation and interest in foreign languages. It was also found that shyness and achievement predicted foreign language anxiety with the mediation effect of fear of negative evaluation and interest in foreign languages predicted foreign language anxiety with the mediation effect of motivation
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cbOXH84ZayrLjc0tI-QXKuGQ7yw30M2Rpw8Exl5-v89lHhJPOZrjYv8R75RpJK8ihttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6311
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]