Meslek liseleri okul psikolojik danışmanları ve sınıf rehber öğretmenlerinin rehberlik programına ilişkin görüşleri
Özet
Bu çalışmada meslek liselerinde çalışan okul psikolojik danışmanlarının ve sınıf rehber öğretmenlerinin rehberlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca sınıf rehber öğretmenlerinin görüşlerinin cinsiyet, branş ve meslek lisesi türü değişkenleri açısından değişiklik gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Kırşehir ili merkezinde görev yapan okul psikolojik danışmanları ve sınıf rehber öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklem grubunu ise 2013-2014 öğretim Kırşehir ili merkezinde meslek lisesinde görev yapan 123'i sınıf rehber öğretmeni ve 8'i okul psikolojik danışmanı olmak üzere amaçlı örneklem yoluyla seçilen toplam 131 öğretmen (n=131) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ortaöğretim Rehberlik Programına İlişkin Sınıf Rehber Öğretmenleri ve Okul Psikolojik Danışmanları Görüşleri Anketi yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde, yüzde, frekans ve aritmetik ortalama istatistikleri, bağımsız gruplar için t testi ve Kruskal Wallis H analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; rehberlik programında yer alan hedeflerin açık ve net ifade edildiği belirtilmiştir. Yeterlik alanlarının öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun hazırlanmış olduğu ancak öğrencilerin eğitsel ve mesleki karar almaları için gerekli olgunluğa ulaşmalarına tam olarak yardımcı olmadıkları belirtilmiştir. Bununla birlikte etkinliklerin öğrencilerin okul sonrası yaşamlarına yön verecek şekilde olmadığı sonucuna varılmıştır. Programda yer alan ölçme araçlarının uygulandıktan sonra nasıl değerlendirileceği açık ve anlaşılırdır. Sınıf rehber öğretmenlerinin uyguladıkları rehberlik programına ilişkin görüşleri cinsiyete ve branşa göre değişiklik göstermezken, çalıştıkları okul türüne göre değişiklik göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Sınıf Rehber Öğretmeni, Okul Psikolojik Danışmanı, Rehberlik Programı, Meslek Lisesi In this study it was aimed to define the opinions of classroom guidance teachers and school psychological counselors working at vocational high schools about the guidance program. In addition, it was investigated whether the opinions of classroom guidance teachers vary according to their gender, branches or type of their schools. The population of the study consists of classroom guidance teachers and school psychological counselors who work in vocational high schools in Kırşehir. The sample of the study consisted of a total of 131 teachers; 8 school psychological counselors and 123 classroom guidance teachers who were chosen by purposeful sampling method. Data was gained by Secondary School Guidance and Counseling Program Questionnaire. Percentage, frequency and aritmetic means istatistics, t-test for independent groups and Kruskal-Wallis test techniques were used to analyze the data. According to the findings of the research, attainments of the program are clear enough to understand. It was found out that the content of the program was prepared in accordance with the needs of students but it does not help students mature enough to make academic and vocational choices. Besides, it was found that the do not direct students in their after school lives. It is clear how to evaluate the assessment instruments . Fınally, classroom guidance teachers' opinions about the guidance program do not vary according to their gender or branches while their opinions vary in accordance with the type of their schools. KEY WORDS: Classroom Guidance Teacher, School Psychological Counselors, Guidance Program, Vocational High School
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0tzVEZmDXNCO3nVH16dLp3WjmDTe1t9luWgNZVOxJb-yshttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6347
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]