Okul öncesi öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik öz yeterlilik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Okul öncesi dönem, insan hayatının tüm dönemlerinin ilk basamağını oluşturan, çocuğun zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve dil gelişimi açısından en hızlı olduğu dönemi içermektedir. Okul öncesi dönemde çocuğun edindiği yaşantı, deneyim ve tecrübeler onun ileriki yaşamına temel oluşturmaktadır. Okul öncesi eğitim kurumlarında çocuklara verilen matematik etkinliklerinin içerik ve kalitesini, konuya ilişkin öğretmenlerin düşünce ve öz yeterlilik algıları önemli düzeyde etkilemektedir. Gerçekleştirilen bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenlerin matematik eğitimine yönelik öz yeterliklerini yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim durumları ve görev yapılan okul türü değişkenlerinin ne derece yordadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeline uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Silivri ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi bağımsız anaokullarında, ilkokul/ ortaokul/ lise bünyesindeki anasınıflarında, kız meslek liselerine bağlı uygulama anaokullarında; özel okulların anasınıflarında ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 127 okul öncesi öğretmeninin katılımı sağlanmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarının matematik eğitimine yönelik öz-yeterlilik algılarının belirlenmesi amacıyla Şeker (2013) tarafından geliştirilen "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçekte toplam 36 madde yer almaktadır, maddeler 5'li likert tipinde derecelendirilmiştir. Yanıtlar (1)Hiçbir zaman, (2)Nadiren, (3)Sık sık, (4)Genellikle ve (5)Her zaman şeklinde derecelendirilmiştir. Toplanan veriler SPSS 24.0 (Statistical package for social sciences) istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinden elde edilen cevaplara ilişkin frekans dağılımları ve yüzdelik değerleri sonucunda öğretmenlerin matematik eğitimine yönelik öz yeterlilik algılarının yaş, cinsiyet, mesleki deneyim ve okul türü değişkenlerine göre farklılık gösterdiği ortaya konarken eğitim durumu değişkenine göre anlamlı farklılıklar göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Preschool period includes the period in which the child is the fastest in terms of mental, social, emotional, physical and language development, which constitutes the first step of all periods of human life. The experiences acquired by the child in the pre-school period form the basis of his/her future life. The content and quality of mathematics activities given to children in pre-school education institutions are significantly affected by teachers' perceptions of thought and self-efficacy on the subject. In this study, it was aimed to determine to what extent the variables of age, gender, professional experience, seniority and school status predicted the self-efficacy of teachers working in pre-school education institutions. The research was carried out in accordance with the scanning model. Survey models are a research method that aims to describe a past or present situation as it is. In the 2021-2022 academic year, in all official independent kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in the province of Istanbul, Silivri, kindergartens within the scope of primary / secondary school / high school, and practice kindergartens affiliated to girls' vocational high schools; Participation of pre-school teachers working in kindergartens of private schools and private pre-school education institutions was ensured. In the study, "Preschool Teachers' Self-Efficacy Scale for Mathematics Education" developed by Şeker (2013) was used in order to determine pre-service teachers' self-efficacy perceptions towards mathematics education. There are a total of 36 items in the scale, and the items are graded on a 5-point Likert scale. The collected data were analyzed using the SPSS 24.0 (Statistical package for social sciences) statistical package program. As a result of the frequency distributions and percentage values of the answers obtained from the preschool teachers within the framework of the sub-problems of the research, it was concluded that the teachers' self-efficacy perceptions towards mathematics education differed according to the variables of age, gender, professional experience and school type, but did not show significant differences according to the educational status variable.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiOVHrITROmzRuYn66mPRISO27x7ZLbqouT8yWIXVRCLBhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6414
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]