Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ve öğretmenlerin örgütsel bağlılığı ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırmanın amacı, yöneticilerin dönüşümcü liderlik özellikleri ve öğretmenlerin örgütsel bağlılığı ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Nicel araştırma türünde olan bu araştırmada ilişkisel tarama yöntemine başvurulmuştur. Araştırmanın evreninde Kırşehir ili Mucur ilçesinde görev yapan 234 öğretmen bulunmaktadır. Araştırmanın örneklemi, bu öğretmenler arasından basit seçkisiz yöntem ile belirlenen 163 öğretmeni kapsamaktadır. Veri toplama sürecinde, "Dönüşümcü Liderlik, Örgütsel Bağlılık ve Motivasyon" ölçeklerinden faydalanılmıştır. Verilerin analiz edilmesi sürecinde; betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma, minimum, maximum), ilişkisiz örneklemler t-testi, One Way Anova, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Çoklu Doğrusal Regresyon analizinden faydalanılmıştır. Veri analiz sürecinde, IBM SPSS yazılımı kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; yöneticilerin dönüşümcü liderlik düzeylerinin yüksek olduğu, katılımcıların motivasyon düzeylerinin orta seviyede olduğu, örgütsel bağlılık düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Yöneticilerin dönüşümcü liderlik özellikleri, öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve motivasyon düzeyleri cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermezken, eğitim durumuna, kıdem yılına ve okul türüne göre farklılık göstermektedir. Verilerin analizi sonucunda; yöneticilerin dönüşümcü liderlik özellikleri ile örgütsel bağlılık seviyeleri arasında olumlu, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Yöneticilerin dönüşümcü liderlik özellikleri ve motivasyon düzeyleri arasında pozitif, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Motivasyon düzeyleri ile örgütsel bağlılık seviyeleri arasında pozitif, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Araştırma neticesinde; bahsi geçen iki değişkenin beraber, öğretmen motivasyonundaki toplam varyansın yaklaşık %64'ünü açıkladığı görülmüştür. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler, alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Dönüşümcü liderlik, motivasyon, örgütsel bağlılık This research was conducted to determine the realationship between the transformational leadership characteristics of school masters and teachers' organizational commitment with motivation levels. In this research which is a quantitive research type, the relational screening method was used. The population of research consists of 234 teachers at public schools in Mucur district of Kırşehir province. The sample of the research consists of 163 teachers selected by a simple random method among these teachers. During the date collection process, "Transformational Leadership-Organizational Commitment ve Motivation" scales were used. On the analysis of collected data; descriptive statistics (mean, standart deviation, minimum, maximum), independent t-test, One Way Anova, Pearson moments multiplication correlation coefficient were assessed. Multiple linear regression analysis was used. IBM SPSS software was used during the data analysis process. As a result of the data process; it was determined that the transformational leadership level of school masters was high, the motivation levels of teachers were at a medium level and teachers' organizational commitment levels were high. While the transformational leadership characteristics of school masters, organizational commitment and motivation levels don't differentiate significantly according to teachers' gender, they differentiate according to educational status, years of senority and school type. As a result of the analysis of the data, there appears to be a positive, high and significant relationship between the transformational leadership characteristics of school masters and teachers' organizational commitment levels. There appears to be a positive, high and significant relationship between the transformational leadership characteristics of school masters and teachers' motivation levels. There appears to be a positive, high and significant relationship between the teachers' organizational commitment levels and teachers' motivation levels. As a result of the research, it is considered that the two variables mentioned together explain approxtimately %64 of the total variance in teachers' motivation. The data obtained as a result of the research was discussed within the framework in the literature. Keywords: Motivation, organizational commitment, transformational leadership
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQrQzgwLwk_xHxeKPb9TaBlq8RMQSkCoIxMZTGJzLVGy0https://hdl.handle.net/20.500.12513/6420
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]