Ortaokul öğrencilerinde antisosyal davranışların incelenmesi
Özet
Ortaokul öğrencilerinde antisosyal davranışların incelendiği bu araştırmada antisosyal davranışların aile desteği, aile kontrolü, akran ilişkileri, akademik yeterlik ve sosyal yeterlik değişkenlerinin antisosyal davranışları yordama güçlerinin ortaya konulması; cinsiyet, sınıf düzeyi, algılanan akademik başarı ve algılanan sosyoekonomik düzey açısından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı içerisinde Nevşehir il merkezinde 9 farklı ortaokullarda öğrenim gören toplam 802 (415 kız, 387 erkek) ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcılara ait kişisel bilgileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", akran ilişkilerini belirlemek amacıyla Kaner (2000) tarafından geliştirilen "Akran İlişkileri Ölçeği", yeterlik algısı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla Özer ve arkadaşları (2016) tarafından geliştirilen "Ergenler İçin Yeterlik Algısı Ölçeği" ve ortaokul öğrencilerinde antisosyal davranışların belirlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "Ortaokul Öğrencileri İçin Antisosyal Davranış Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Ortaokul öğrencilerinde antisosyal davranışların cinsiyete göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini belirlemek için t testi; antisosyal davranışların sınıf düzeyi, algılanan akademik başarı ve algılanan sosyoekonomik düzey değişkenlerine göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırmanın diğer bağımsız değişkenleri olan aile desteği, aile kontrolü, akran ilişkileri, akademik yeterlik ve sosyal yeterlik değişkenlerinin ortaokul öğrencilerinde antisosyal davranışları yordayıp yordamadığını ortaya koymak için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinde antisosyal davranışların cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık göstermediği; sınıf düzeyi, algılanan akademik başarı ve algılanan sosyoekonomik düzey açısından anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılan çoklu regresyon analizine göre aile desteği, aile kontrolü, akran ilişkileri, akademik yeterlik ve sosyal yeterlik değişkenlerinin antisosyal davranışları anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. In this research where antisocial behaviors in secondary school students were examined, whether antisocial behaviors showed a significant difference in terms of gender, grade level, perceived academic achievement and perceived socioeconomic level; family support, family control, peer relations, academic competence and social competence variables are aimed to reveal their power to procedure antisocial behaviors. The study group of the study consists of a total of 802 (415 girls, 387 boys) secondary school students studying in 9 different secondary schools in Nevşehir city center in the 2021-2022 academic year. In the study, "Personal Information Form" prepared by there searcher to collect personal information of the participants, "Peer Relationship Scale" developed by Kaner (2000) to determine peer relations, "Efficacy Perception for Adolescents" developed by Özer et al. (2016) to determine the levels of "Self-efficacy Scale" and "Antisocial Behavior Scale for Secondary School Students" developed by there searcher to determine antisocial behaviors in secondary school students were used. SPSS 25 package program was used for statistical analysis of the data obtained within the scope of there search. A t-test to determine whether antisocial behaviour in secondary school students showed a significant difference by gender; One-way analysis of variance (ANOVA) was performed to determine whether antisocial behaviors showed a significant difference according to class level, perceived academic achievement and perceived socioeconomic level variables. Multiple regression analysis was performed to reveal whether the other independent variables of the study, family support, family control, peer relations, academic competence and social competence variables predicted antisocial behaviors in secondary school students. As a result of the analyzes, antisocial behaviors in secondary school students did not show a significant difference in terms of gender; It was concluded that there was a significant difference in terms of grade level, perceived academic achievement and perceived socioeconomic level. In addition, according to the multiple regression analyze, it was seen that family support, family control, peer relations, academic competence and social competence variables significantly predicted antisocial behaviors.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCDv6QRY5xOuFdHHng26d8Bw7lePYnh43zeTQbuT6pUOGhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6458
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]