Ortaokul öğrencilerinin yabancı dil öğrenimine yönelik kaygı, öz-yeterlik ve başarı durumlarının incelenmesi
Özet
Toplumlar arasında iletişimin kurulması ve devam ettirilmesi için ortak bir dile ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda; yabancı dil öğrenimine duyulan ihtiyaç, günden güne artmaktadır. Bugün dünyada var olan diller arasında yer alan İngilizce, yaygın olarak kullanılmakta ve evrensel bir dil olarak kabul görmektedir. Fakat yabancı dil öğrenmede bireyin öğrenilen dilde etkili bir şekilde iletişim kuramaması ve dinlediğini anlayamaması gibi sıkıntılar yaşanmaktadır. Yabancı dil öğrenme sürecinde yaşanan bu problemler arasında düşük öz-yeterlik ve yüksek kaygı önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygısı, akademik öz-yeterlik algıları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu araştırmada ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu uygun örneklem yoluyla belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Kırşehir il merkezinde yer alan dört okul ve 22 farklı sınıfta öğretim gören ve rastgele olarak seçilmiş 300'ü erkek, 300'ü kız olmak üzere toplam 600 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşturulmuştur. Araştırmada Horwitz, Horwitz ve Cope (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği ve Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Öğrenme Öz Yeterlik Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Öğrencilerin 2019/2020 eğitim- öğretim yılına ait ilk dönem yabancı dil başarı karne notları, gerekli izinlerin alınmasının ardından e-okul sisteminden okul idaresi aracılığıyla temin edilmiştir. Araştırma verilerinin analizi için betimsel istatistik, çıkarımsal istatistik ve korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, katılımcıların Yabancı dil öz-yeterlik puan ortalama t testi analiz sonuçlarına göre kız ve erkek puan ortalamaları arasında fark istatistiksel olarak kızlar lehine anlamlıdır. Buna göre kız öğrencilerin Yabancı dil öz-yeterlik puanları erkeklerden daha yüksektir. Fakat öğrencilerin yabancı dil kaygı puan ortalama t testi analiz sonuçlarına göre kız ve erkek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak farklılık bulunmamaktadır. Buna karşılık, yabancı dil öz-yeterlilik puan ortalaması ve yabancı dil kaygı durum puan ortalaması [ r=–.37, p<.0005] arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve yabancı dil öz-yeterlilik puan ortalaması ve akademik başarı puan ortalaması[ r=–.49, p<.0005] arasında da orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. A common language is needed to establish and maintain communication between societies. In this context; the need for foreign language learning is increasing day by day. English, which is among the languages existing in the world today, is widely used and accepted as a universal language. However, in learning a foreign language, there are problems such as the inability of the individual to communicate effectively in the language learned and to understand what he/she is listening to. Low self-efficacy and high anxiety have an important place among these problems experienced in the foreign language learning process. In this study, it was aimed to reveal the relationship between students' foreign language course anxiety, academic self-efficacy perceptions, and academic achievements. The correlation research design was used in this study. The study group of the study was composed of 600 eighth grade students, 300 boys and 300 girls, randomly selected from four schools and 22 different classes in Kırşehir city center. In the study, Foreign Language Anxiety Scale developed by Horwitz, Horwitz and Cope (1986), Foreign Language Learning Self-Efficacy Scale developed by Yanar and Bümen (2012) and personal information form prepared by the researcher were used. The students' 2019-2020 first term English grades were collected from e-school system via school administration. Descriptive statistics, inferential statistics and correlation analysis were used to analyze the research data. According to the foreign language self-efficacy score average t-test analysis results of the participants, the difference between male and female mean scores is statistically significant in favor of girls. Accordingly, foreign language self-efficacy scores of female students are higher than boys. However, there is no significant difference between the average scores of boys and girls in terms of the foreign language anxiety score. Finally, a moderate, significant, and positive correlation was found between foreign language self-efficacy average score and foreign language anxiety score average [ r=–.37, p<.0005]. At the same time, a moderate, significant and positivie correlation between foreign language self-efficacy score and academic achievement score average[ r=–.49, p<.0005].
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-W-V6o-J-rLTdHt5zMLJG-WpRBP64dPn8SZFwufZJUfZhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6476
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]