Ortaokul öğrencilerinin yazılı anlatımlarında konuşma dili unsurlarının incelenmesi
Özet
Bu çalışmada ilköğretim ikinci kademe 5. ve 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında kullanmış oldukları konuşma dili unsurları tespit edilmiş ve alanyazında tespit edilen konuşma dili unsurlarına göre sınıflandırılmıştır. Temel dil becerilerinden geliştirilmesi oldukça önemli olan yazı dili kullanımının iletişim sorunlarına yol açmayacak şekilde keyfiyetten uzak, duru, anlaşılır olması yazma becerisinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Türkçe dersinde konuşma dili unsurlarının yazı dilinde tespitinin ve bu sorunların giderilmesinin yazılı anlatım becerisinin gelişmesinde etkili olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın örneklemi; Kırşehir ili merkez ilçeden 2, diğer ilçelere bağlı köylerden de 3 ortaokul olmak üzere bu okulların 5. ve 8. sınıflarında öğrenim gören 201 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma betimsel durum saptaması niteliğindedir. Verilerin tespit ve analizinde ise doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler üzerinde t testi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon testi (r), Kolmogorov-Simirnov ve Tukey HSD testleri uygulanmıştır. Yazılı anlatım çalışmalarındaki konuşma dili unsurları öğrencilerin yerleşim yeri, okuduğu sınıf düzeyi, İnternet kullanımı, anne ve baba eğitim durumu, cep telefonu kullanma, okuduğu kitap sayısı, bilgisayar durumu değişkenleri açısından incelendiğinde bazı değişkenlerde anlamsal farklar oluştuğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatımlarında konuşma dili unsurlarına sıkça rastlandığı ve bunun da çeşitlilik gösterdiği görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Yazı dili, konuşma dili, etkileşim In this study, the elements of speaking language which was used in written expressions of 5th and 8th grade pupils in secondary schools were identified, analyzed and classified. The usage of written language, which was an important part in the development of basic language skills, in a way that would not lead to the communication problems from the circumstances, clear and comprehensible, contributes to the development of writing skills. The determination of the elements of spoken language on written language in Turkish lessons and giving feedback to the pupils were thought to be effective on the development of written expression skills. The sample of the reseach consisted of 2 schools from central district of Kırşehir and 3 schools from the villages of the other towns of Kırşehir and in total, it consisted of 201 students in 5th and 8th grades of these schools. As a method, letting the pupils write two compositions intended to stating the effect of spoken language on written language and in the analysis and the determination of the data, we used document review model. On the acquired data, t test, variance analysis ( ANOVA), correlation test (r), Kolmogorov-Simirnov and Tukey HSD test were carried out. When we studied on the variables with the regards to placing the elements of spoken language on the study of written expressions, class level, İnternet usage, educational backgrounds of the parents, mobile phone usage, the number of reading books, having computer, there was an interactivity and it was observed that this interactivity was sufficient to create some variable semantic differences in the results of applied tests. When we analyzed the data of written expressions works, it was concluded that the common usage of the elements of spoken language on written expressions were encountered and they varied. Key Words : Literary language, spoken language, interactivity
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEpM9fna68kYeNtAJp30yyBGAaVqFs_yRIOhxzaE7C1SShttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6477
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]