Ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılık, siber zorbalık ve bilgisayara karşı tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Ortaöğretim 9., 10. ve 11. sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık ve siber zorba/kurban olma düzeyleri ile bilgisayara karşı tutumlarının ne düzeyde olduğunu belirlemek, bu çalışmanın genel amacını oluşturmaktadır. Araştırma, tarama modelinde yürütülen betimsel ve nicel bir çalışmadır. Araştırma verileri, Kırşehir il merkezinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 16 ortaöğretim okulunun 9, 10 ve 11. sınıflarında öğrenim gören toplam 976 öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğrencilere dönük Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği, Siber Zorba/kurban Ölçeği ve Bilgisayar Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerden toplanan veriler üzerinde, aritmetik ortalama (?), standart sapma (Ss), bağımsız örneklem t testi, faktör analizi, varyans analizi (ANOVA), LSD testleri uygulanmıştır. Araştırma sonunda; 1. Ortaöğretim öğrencilerinin muhtemel internet bağımlısı oldukları; 2. Ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılıklarında kızlar lehine farklılaşma bulunduğu ve erkeklerin daha fazla internet bağımlısı olduğu; 3. Ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin; okul niteliğine, sınıf düzeyine, internet kullanma amacına, evinde internet bulunma durumuna, bilgisayar kullanma seviyesine göre bazı faktörlerde farklılaşmanın anlamlı olduğu; 4. Ortaöğretim öğrencilerinin internet kullanım sıklığı ve internet kullanım deneyimi ile internet bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunduğu; 5. Ortaöğretim öğrencilerinin siber zorba/kurban olma düzeylerinin oldukça düşük olduğu; 6. Öğrencilerinin siber zorba/kurban olma düzeylerinin; okul niteliğine, sınıf düzeyine, kullanma amacına, bilgisayar kullanma seviyesine, internet kullanma deneyimine göre bazı faktörlerde anlamlı farklılaşmaların ortaya çıktığı; 7. Öğrencilerin bilgisayara karşı olumlu tutum sergiledikleri; 8. Öğrencilerinin siber zorba/kurban olma düzeylerinin; cinsiyete, okul niteliğine, sınıf düzeyine, bilgisayar kullanma düzeyine, bilgisayar kursuna katılma durumuna, akademik başarı düzeyine göre bazı faktörlerde anlamlı farklılaşmaların ortaya çıktığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak, öğrencilerin özellikle internet bağımlılık ve siber zorba/kurban olma durumlarının azaltılmasına yönelik çalışmaların yapılması; olumlu bilgisayar ve internet kullanımı üzerinde etkili diğer değişkenlerin belirlenmesine dönük farklı çalışmaların yapılması önerilebilir. Anahtar Kelimeler: İnternet, internet bağımlılığı, siber zorbalık, tutum, bilgisayar tutumu. ABSTRACT Internet Dependency Of Secondery School Students, Bullying And Against The Computer The Virtual Examination Of Attitudes In Terms Of Different Variables Analysis of Secondary Shool Students? Internet Addiction, virtual-bullying and Attittudes toward computer in terms of different variables. The aim of this study is to determine the 9th, 10th and 11th grades of secondary school students? level of the internet addiction and being virtual bully, and to determine the level of their attitudes to computers. The research is a descriptive and quantitative study that is carried out screening model. The research data were collected from the 976 students of 9th,10th and11th grades of 16 schools in the center of Kırşehir under Ministry of Education. In research, the personal information form, the internet addiction scale, the virtual bully/victim scale, and the computer attitude scale were used for the data collection tool. On the data collected from the students, arithmetic mean, standard deviation, independent samples, factor analysis, analysis of variance and LSD tests were applied. At the end of the research; 1. Secondary school student sare addicted to internet. 2. There are internet differance in favor of girls of secondary school students and the boys are more addicted to the internet than girls. 3. Levels of internet dependency of secondary school students differs according to the nature of the school, the level of the class, the aim of the usage of internet, the presence of the internet at home and the level of the usage of internet. 4. This is a positive and significant relationship between the frequency and the experience of internet use and the level of dependence on the internet. 5. The level of secondary school students? virtual bully/victim is very low. 6. There are significant differences in the level of students? virtual bully/victim according to their nature of school, the aim and the level of the usage of the computer, the experience of using internet. 7. Students show a highly positive attitude toward computer 8. There are significant differences in the level of students? virtual bully/victim according to the their gender, the nature of school, the level of class, the level of the usage of the computer, the condition of being participate in a computer course, the level of academic achievement. Based on the research results, it is proposed to study for reduction of the students? internet addiction and being virtual bully and to make different studies for the determination of other variables that is effective on the positive usage of computer and internet. Keywords: Internet, internet addiction, virtual bullying, attitude, computer attitude
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=iTkOhwevEenJZ3onUvs52tdvPlp3G_PKQxJzUp16KY_jhZxfuLKcCEtnoE20u0-Nhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6485
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]