Öğretmen adaylarının Türkçe kullanım duyarlılık düzeyleri
Özet
Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin Türkçeye karşı duyarlılıklarının belirlenmesi bu çalışmanın genel amacını oluşturmaktadır.Araştırma, tarama modelinde yürütülen betimsel bir çalışmadır. Araştırma verileri, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıfta öğrenim gören toplam 452 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Türkçe kullanım duyarlılık ölçeği ve kompozisyon formu kullanılmıştır. Öğretmen adaylarından toplanan veriler üzerinde tanımlayıcı istatistiksel değerlerden; katılımcı sayısı (N), yüzde (%), ortalama( ? ), standart sapma (Ss); değişkenlere göre farklılaşmanın olup olmadığını belirlemek üzere bağımsız örneklem (t) testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova); farkın kaynağını belirlemek üzere Tukey testi; korelasyon analizleri için Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. p<0,05 düzeyi, anlamlılık için yeterli görülmüştür.Öğretmen adaylarının Türkçe kullanım duyarlılığının;1.Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının Türkçenin kullanımına karşı duyarlı oldukları,2.Cinsiyete göre, ?Sözlü ve Yazılı Anlatım? faktöründe farklılaşmadığı bununla birlikte diğer faktörlerde ise anlamlı düzeyde farklılaştığı,3.Mezun oldukları lise türüne göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı,4.Branş değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı,5.Baba eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı,6.Anne eğitim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı,7.Yaşamının büyük bir bölümünü geçirdiği bölgeye göre ?Anadilde Yabancılaşmaya Karşı Türkçe? faktöründe anlamlı düzeyde farklılaştığı, bununla birlikte diğer faktörlerde anlamlı düzeyde farklılaşmadığı,8.Fakülteye giriş puanları ile Türkçe kullanım duyarlılıkları arasında ilişki bulunmadığı,9.Yazılı anlatımda Türkçeyi az hata yaparak kullandıkları,10.Yazılı anlatımda Türkçe kullanımının branşa göre farklılaştığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Araştırma sonuçlarından hareketle ilköğretimden itibaren öğrencilerin sözlü anlatım yeteneğini geliştirmek amacıyla öğrencilere, konuşma ortamlarının hazırlanmasının gerektiği söylenebilir. Bunun yanı sıra, Türkçe kullanımının gelişmesi için yazma çalışmalarının yaptırılması; ölçme ve değerlendirme uygulamalarında, Türkçeyi güzel kullanma duyarlılığı ve becerilerinin bir ölçüt olarak kullanılması önerilebilir. The main objective of this study is to determine the sensitivity levels of senior students for Turkish in the faculties of education.The study is a descriptive research conducted by using the scanning model. The research data was obtained from 452 candidate teachers studying at senior level in the Faculty of Education of Ahi Evran University. Personal information form, sensitivity scale for using Turkish, and composition form were used as means of data collection. Of all the descriptive statistical values provided by the data obtained from the candidate teachers, the number of participants (N), the percentage (%), the average ( ? ) and the standard deviation (Sd) were used; independent samples t test as well as one-way variance analysis (Anova) were carried out to determine whether a differentiation according to the variables exists; Tukey Test (p, Post hoc test) was utilized to specify the source of the differentiation; Pearson Correlation Test was used for correlation analysis. p<0,05 was considered to be sufficient for significance.In the wake of the research, it has been concluded that the sensitivity levels of the candidate teachers for using Turkish;1.As a result, prospective teachers are sensitive to the use of Turkish2.Does not differentiate under ?Verbal and Written Expression? sub-topic depending on gender variable; however, it exhibits significant variance under other sub-topics.3.Does not differentiate significantly depending on the high school from which the candidate teachers have graduated.4.Differentiates significantly according to branch variable.5.Does not differentiate significantly depending on the educational level of the candidate teacher?s father.6.Does not differentiate significantly depending on the educational level of the candidate teacher?s mother.7.Differentiates significantly under ?Turkish against alienation in mother tongue? sub-topic according to the region where each candidate teacher has spent most of his/her life.8.does not correlated significantly between college entrance score and using Turkish language sensitivity level.9.It has also been specified that the candidate teachers make a limited number of mistakes while using Turkish for written expression.10.Using Turkish language for written expression differentiates significantly according to branch variable.With reference to the result of the research, it can said that beginning from primary education, talking platforms should be prepared for the students to improve their verbal expression talent. In addition, it can be advised that writing exercises can be done to develop usage of Turkish and that the sensibility and talents of using Turkish well can be used as a criterion at the assessment and evaluation practices.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RYan9_S-Z7Eir3xdWGXBiJECLgj5JN-j09d9WsDG6EF82k41Uw8wgLJHWkOgxJUAhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6524
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]