Öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması
Özet
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarını etkileyen çeşitli değişkenlerin meta-analiz yöntemiyle etki büyüklüklerini belirlemektir. Türkiye'de bu konu üzerine yapılan çalışmalardan, öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarını konu alan ve meta analize dâhil edilme kriterlerine uygun olarak; cinsiyet değişkeni için 93; kıdem değişkeni için 66 ve branş değişkeni için 30 adet yüksek lisans tezi, doktora tezi ve makale çalışmaları bu kapsama dahil edilmiştir. Yapılan çalışmalar içerisinde toplam örneklem sayısı 40921'dir. Bunun 21103'ünü kadın ve 19818'ini erkek öğretmenler oluşturmaktadır. Bu çalışmada, araştırma sonuçlarını sentezleme yöntemleri olarak bilinen meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Yapılan meta-analiz sonucunda; cinsiyet değişkenine göre yapılan meta-analiz çalışmasında; sabit etkiler (d=-0,02) ve rastgele etkiler (d=-0,02) modeline göre istatistiksel olarak anlamlı önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğü belirlenmiştir. Bu etki büyüklüğü değerleri, erkek öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarının kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Yapılan moderatör analizi sonucunda, yayın türüne (p=0,32), okul türüne (p=0,99), öğretim kademesine (p=0,67), araştırmanın yapıldığı bölgeye (p=0,77), öğretmenin unvanına (p=0,99) ve araştırmacının cinsiyetine (p=0,46) göre çalışmaların etki büyüklüklerinin farklılaşmadığı belirlenmiştir. Kıdem değişkenine göre yapılan meta-analiz çalışmasında; 1-10 yıl arası öğretmenler lehine, sabit etkiler (d=0,05) ve rastgele etkiler (d=0,03) modeline göre istatistiksel olarak anlamlı önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğü belirlenmiştir. Bu etki büyüklüğü değerleri, 1-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları 10 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenlere göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Yapılan moderatör analizi sonucunda, yayın türüne (p=0,71), okul türüne (p=0,83), öğretim kademesine (p=0,80), araştırmanın yapıldığı bölgeye (p=0,58), öğretmenin unvanına (p=0,88) ve araştırmacının cinsiyetine (p=0,34) göre çalışmaların etki büyüklüklerinin farklılaşmadığı belirlenmiştir. Branş değişkenine göre yapılan meta-analiz çalışmasında; branş öğretmenleri lehine sabit etkiler (d=-0,06) ve rastgele etkiler (d=-0,07) modeline göre istatistiksel olarak anlamlı önemsiz düzeyde bir etki büyüklüğü belirlenmiştir. Bu etki büyüklüğü değerleri, branş öğretmenlerinin örgütsel sinizm algılarının sınıf öğretmenlerinden daha yüksek olduğunu göstermiştir. Yapılan moderatör analizi sonucunda, yayın türüne (p=0,87), okul türüne (p=0,63), öğretim kademesine (p=0,68), araştırmanın yapıldığı bölgeye (p=0,74), öğretmenin unvanına (p=0,33) ve araştırmacının cinsiyetine (p=0,72) göre çalışmaların etki büyüklüklerinin farklılaşmadığı belirlenmiştir. Yıllar itibarıyla yapılan meta-regrasyon sonuçlarına göre ise, cinsiyet değişkeni açısından yapılan meta-regrasyon sonuçlarına göre cinsiyet farklılığında erkek öğretmenlerin örgütsel sinizm algılarının yıllara göre değişmediği; kıdem değişkeni açısından yapılan meta-regrasyon sonuçlarına göre; yıllar itibarıyla, kıdem farklılığında 1-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenlerin 10 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenlere göre yıllar itibarıyla örgütsel sinizm algılarının azaldığı; branş değişkeni açısından yıllar itibarıyla, branş-sınıf farklılığında branş öğretmenlerinin örgütsel sinizm algılarının da azaldığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Branş, Cinsiyet, Kıdem, Meta-analiz, Örgütsel Sinizm, Öğretmen The aim of this study is to determine the effect sizes of various variables that affect teachers' perceptions of organizational cynicism by using meta-analysis method. By the studies on this subject in Turkey, in accordance with the inclusion criteria of the meta-analysis, which is about teachers' perceptions of organizational cynicism; 93 for the gender variable; 66 for the seniority variable and 30 for the branch variable, master's theses, doctoral thesis and article studies are included in this scope. The total number of samples among the studies is 40921. Of these, 21103 are female and 19818 are male teachers. In this study, the meta-analysis method, known as the methods of synthesizing research results, was used. As a result of the meta-analysis; In the meta-analysis study conducted according to the gender variable; According to the fixed effects (d=-0.02) and random effects (d=-0.02) model, a statistically insignificant effect size was determined. These effect size values showed that male teachers' perceptions of organizational cynicism were higher than female teachers. As a result of the moderator analysis, the type of publication (p=0.32), the type of school (p=0.99), the level of education (p=0.67), the region where the research was conducted (p=0.77), the title of the teacher (p=0.79). =0.99) and the gender of the researcher (p=0.46), it was determined that the effect sizes of the studies did not differ. In the meta-analysis study conducted according to the seniority variable; A statistically insignificant effect size was determined in favor of teachers between 1-10 years, according to the fixed effects (d=0.05) and random effects (d=0.03) model. These effect size values showed that teachers with a seniority of 1-10 years had higher organizational cynicism perceptions than teachers with a seniority of 10 years or more. As a result of the moderator analysis, the type of publication (p=0.71), the type of school (p=0.83), the level of education (p=0.80), the region where the research was conducted (p=0.58), the title of the teacher (p=0.83). =0.88) and the gender of the researcher (p=0.34), it was determined that the effect sizes of the studies did not differ. In the meta-analysis study conducted according to the branch variable; A statistically significant and insignificant effect size was determined according to the fixed effects (d=-0.06) and random effects (d=-0.07) model in favor of branch teachers. These effect size values showed that branch teachers' perception of organizational cynicism was higher than that of classroom teachers. As a result of the moderator analysis, the type of publication (p=0.87), the type of school (p=0.63), the level of education (p=0.68), the region where the research was conducted (p=0.74), the title of the teacher (p=0.63). = 0.33) and the gender of the researcher (p=0.72), it was determined that the effect sizes of the studies did not differ. According to the meta-regression results made by years, according to the meta-regression results made in terms of gender variable, male teachers' perceptions of organizational cynicism did not change over the years; According to the meta-regression results in terms of seniority variable; In terms of seniority difference, the perception of organizational cynicism decreased by years compared to the teachers with a seniority of 1-10 years compared to the teachers with a seniority of 10 years or more; In terms of the branch variable, it has been observed that the organizational cynicism perceptions of the branch teachers have decreased, albeit a little, in the branch-class difference. Keywords: Branch, Gender, Seniority, Meta-analysis, Organizational Cynicism, Teacher
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg87RImrAmCsP4vpSUNNcvF8cKdTz-_ePnG2N8YEyKXCxhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6535
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]