Sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının Avrupa Birliği vatandaşlığına bakışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni ve öğretmen adaylarının Avrupa Birliği vatandaşlığına bakışlarının belirlenmesidir. Bu çalışma tarama modelinde yürütülen betimsel bir araştırmadır. Hem nitel hem de nicel bir araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın nicel verileri, Kırşehir il merkezinde bulunan 22 ilkokulda görev yapan 207 sınıf öğretmeninden ve Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü'nde okuyan 282 öğretmen adayından toplanmıştır. Diğer taraftan, tanımlanan bu gruplarda bulunan gönüllü 25 öğretmen ile 33 öğretmen adayı, araştırmanın nitel kısmındaki verilerin toplanılmasında kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğretmen ve öğretmen adaylarına dönük iki farklı Kişisel Bilgi Formu, Görüşme Formu ve Avrupa Birliği Vatandaşlığına Bakış Anketi kullanılmıştır. Öğretmen ve öğrencilerden toplanan veriler üzerinde, aritmetik ortalama, standart sapma (Ss), bağımsız örneklem t testi, faktör analizi, varyans analizi (ANOVA), Scheffe testleri uygulanmıştır. p<0,05 düzeyi, anlamlılık için yeterli görülmüştür. Araştırmanın sonucunda, sınıf öğretmenlerinin, öğretmen adaylarına göre, AB vatandaşlarını daha aktif vatandaşlar olarak değerlendirdiği bulunmuştur. Bunun yanında, hem sınıf öğretmenlerinin, hem de sınıf öğretmeni adaylarının, AB vatandaşlarının sosyokültürel anlamda olumsuz özellikler barındırıp barındırmadığı konusunda kararsızlık yaşadığı, ancak, öğretmenlerin, bu olumsuzlukların var olduğu görüşüne daha yakın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, hem sınıf öğretmenlerinin, hem de sınıf öğretmeni adaylarının, AB vatandaşlarının, ekonomik açıdan bireysel anlamda gelişmiş ve haklar ve sorumluluklar bakımından farkındalık sahibi olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonucundan hareketle, öğretmen ve öğretmen adaylarının AB hakkında bilgilenmesi ve AB ve Türk vatandaşlarının birbirine karşı önyargılarının kırılması için, öğrenci ve öğretmen değişim programlarının ciddiyetle uygulanması ve AB'yi doğru şekilde tanıtan konferans, panel, sempozyum vb. etkinliklerin yapılması tavsiye edilmiştir. The aim of this study is to determine the view of primary school teachers and pre-service primary teachers on European Union citizenship. This study is a descriptive research in survey model. It is also both qualitative and quantitative research. The quantitative data of the research was collected from 207 primary school teachers teaching in 22 primary school in the city center of Kırşehir and 282 pre-service primary teachers studying in Ahi Evran University, Faculty of Education, Department of Primary Education. On the other hand, 25 teachers and 33 pre-service teachers from the sample group, who were voluntary, were used to collect the qualitative data of the research. As the data collection tool, two different Personal Information Forms for teachers and pre-service teachers, Interview Form and View on European Union Citizenship Questionnaire were used. Arithmetic Mean, standard deviation (sd), independent samples t-test, factor analysis, analysis of variance (ANOVA) and Scheffe test were applied to the data collected from teachers and pre-service teachers. The level of p<0.05 were accepted adequate for significance. At the end of the research, it was found that in comparison to pre-service primary teachers, primary school teachers evaluated EU citizenships as more active citizens. Also, it was determined that both primary school teachers and primary school teachers were indecisive about whether or not EU citizens included socio-cultural negativeness, however teachers were closer to the idea that they include these negativenesses. Besides, it was seen that both primary school teachers and pre-service primary teachers thought that EU citizens were individually developed in terms of economy and they had awareness in point of rights and responsibilities. According to the results of the research, it was suggested that student and teacher exchange programs should be earnestly applied and conference, panel, symposium etc. about EU should be organized. Therefore, teachers and pre-service teachers can know EU better and the prejudices of Turkish and European people for each other can be overcome.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKVeK2aHSMdgPmdWpYDnfrD9DJ8Zl_EtB8MxDKqynJg5Yhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6643
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]