Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde dijital öykü kullanımına yönelik deneyimlerinin incelenmesi
Özet
Bu yüksek lisans tezi ile sınıf öğretmenlerinin matematik öğretim sürecinde dijital öykü kullanılmasına yönelik deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmış ve bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini görüşleri incelenmek üzere 25 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesi için amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Katılımcıların aktif olarak öğretmenlik yapıyor olması, dijital öyküyü derste kullanabilmesi, çoklu medya araçlarını kullanmada yeterli donanım ve beceriye sahip olması göz önünde bulundurulmuştur. Veri toplama sürecinde, matematik dersi kapsamında araştırmacı tarafından ilkokulun her kademesi için hazırlanan dijital öyküler ve ders planları katılımcı öğretmenlere dağıtılmıştır. Öğretmenlerden öğretim yaptıkları sınıf seviyesine uygun olan dijital öyküyle birlikte derslerini işlemeleri istenmiştir. Veriler 4 uzman dönütü sonrasında düzenlenen görüşme soruları aracılığıyla öğretmenlerle bire bir görüşme yapılarak toplanmıştır. Görüşmeler öğretmenlerin izni dahilinde ses kaydına alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin birçoğunun dijital öyküyü geleneksel öykünün elektronik ortama aktarılması, eskiyle yeninin entegre edilmesi, somutlaştırma olanağı tanıması, konunun videoyla öğretilmesi ve öğretimi aktarmayı kolaylaştırması olarak tanımladıkları tespit edilmiştir. Dijital öykünün eğitsel kullanımındaysa dersin giriş aşamasında dikkat çekme, ön bilgileri harekete geçirme ve derse hazırlık, gelişme aşamasında yaparak yaşayarak öğrenme, değerlendirme aşamasındaysa formatif değerlendirme amacıyla ve dijital öykülerin içeriğine göre dersin her aşamasında kullanabileceğine dair görüş bildirdikleri görülmektedir. Bunun yanında eğitsel kullanıma ilişkin öğretmenler öğrencilerin okuduğunu anlamada zorlandıklarından dolayı dijital öykülerin problemler konusunda kullanılmasının etkili olacağını belirtmişlerdir. Bulgular doğrultusunda öğretmenlerin matematik öğretiminin dijital öyküyle yürütülmesinin soyut kavramları somutlaştırma, akılda kalıcılığı sağlama, dikkati derse çekme, yaşama transferi kolaylaştırmayı sağladığı yönünde olumlu görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin matematik öğretiminde dijital öykünün kullanılmasının dezavantajları kapsamındaysa teknoloji kullanımının alışkanlığa dönüşmesi, öğrencilerin bireysel farklılıkları, öğretim ortamındaki teknolojik donanımın yetersiz olması ve çok zaman alması şeklinde olumsuzlukların ortaya çıkabileceğinden bahsettikleri görülmektedir. Öğretmenlerin matematik öğretiminin dijital öyküyle yürütülmesinde teknolojik donanımının sağlanmasına, sınıf mevcudunun yeterli sayıda olmasına, öğrenci ve öğretmen hazırbulunuşluğuna, öğrencinin süreçte aktif olabileceği etkinlik ve materyal desteğine ihtiyaç duyulduğunu belirttikleri tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda ise öğretmenlerin dijital öykülerin matematiğin her konusu için düzenlenmesini, dijital öykü sürecinin somut materyallerle desteklenmesini ve öğrencilerin dijital öykü hazırlamasını önerdikleri görülmektedir. Söz konusu dijital öykülerin ve materyal desteğinin EBA üzerinden öğretmenlere ulaştırılabileceği düşünülmektedir. Dijital öyküler oluşturulurken öğrencilerin bireysel farklılıklarının, sınıf mevcudu ve alt yapısının, içeriğin günlük hayattan örnekler içermesinin ve zamanın iyi planlanmasının dikkate alınarak hazırlanması önerilebilir. Gelecek araştırmalar için ise dijital öykü ile yürütülen matematik öğretiminin öğrencilerin ders başarısına, motivasyonlarına, algılarına, tutumlarına etkisinin ve matematik öğretiminde öğretmen veya öğretmen adaylarının dijital öykü oluşturma becerilerinin incelenebileceği önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Dijital öykü, matematik öğretimi, sınıf öğretmeni. This master's thesis is aimed to examine the experiences of classroom teachers regarding the use of digital stories in the mathematics teaching process, and the phenomenology research pattern, one of the qualitative research methods, was used in this direction. The sample of the study consists of 25 classroom teachers whose opinions are examined. To determine the participants, convenience sampling case sampling was used from purposeful sampling methods. It was taken into account that the participants were actively teaching, could use digital stories in the course, and had sufficient equipment and skills in using multi-media tools. During the data collection process, digital stories and lesson plans prepared by the researcher for all levels of primary school within the scope of the mathematics course were distributed to the participating teachers. Teachers were asked to process their lessons together with a digital story that was appropriate for the class level they were teaching. The data were collected by conducting one-on-one interviews with teachers through interview questions organized after 4 expert evaluations. The interviews were recorded in audio with the permission of the teachers. The obtained data were analyzed by the content analysis method. As a result of the research, it was found that many teachers define a digital story as transferring a traditional story to the digital environment, integrating the old one with the new one, allowing embodying it, teaching the subject by video, and making it easier to transfer the teaching. It is seen that they express an opinion that they can use digital stories for drawing attention at the introductory stage of the course, mobilize preliminary information and preparing for the course, learn by doing it at the development stage, and formative evaluation at the evaluation stage, and each stage of the course according to the content of the digital stories if it is in the educational use of digital stories. In addition, regarding educational use, teachers have stated that it will be effective to use digital stories about problems because students have difficulty understanding what they are reading. According to the findings, it was found that teachers have a positive opinion that conducting mathematics teaching with a digital story allows them to embody abstract concepts, ensure memorability, attract attention to the lesson, and facilitate the transfer to life. Within the scope of the disadvantages of using digital history in mathematics teaching, it is seen that teachers are talking about the fact that the use of technology may become a habit, students' differences, technological equipment in the teaching environment may be insufficient and it may take a lot of time. It was determined that teachers stated that there is a need to provide technological equipment for conducting mathematics teaching with a digital story, to have a sufficient number of classrooms, to have students and teachers ready, and to support activities and materials that the student can be active in the process. As a result of the research, it is seen that teachers recommend arranging digital stories for each subject of mathematics, supporting the digital story process with concrete materials, and preparing digital stories for students. It is thought that digital stories and material support can be delivered to teachers via EBA. When creating digital stories, it may be suggested that students be prepared taking into account their differences, classroom availability, and infrastructure, that the content contains examples from everyday life, and that time is well planned. For future research, it may be suggested that the effect of mathematics teaching conducted with a digital story on students' course success, motivation, perceptions, attitudes, and the skills of teachers or prospective teachers in creating a digital story in mathematics teaching can be examined. Keywords: Digital story, mathematics teaching, form teacher.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkr9ZqwXs2VHGeApWyq7zhA7yuY5CLeLj7fusfwnoJZjDhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6652
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]