Sosyal medya bağımlılığı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmaya çeşitli ana bilim dallarında öğrenim görmekte olan 155 erkek ve 387 kadın olmak üzere 542 üniversite öğrencisi katılmıştır.Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyini ölçmek için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Öğrenci Formu (SMBÖ-ÖF), sosyal onay ihtiyacını belirlemek amacıyla Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği (SOİÖ) formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile sosyal onay ihtiyacı düzeyleri arasındaki ilişkiyi Pearson Korelasyon Analizi uygulanarak araştırılmıştır. Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık puanlarının, sosyal onay ihtiyacı puanlarını yordayıp yordamadığını incelemek için basitdoğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Sosyal medya bağımlılık puanlarının ve sosyal onay ihtiyacı puanlarının ana bilim dalı, cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyal medya kullanım yılı ve günlük sosyal medyada geçirilen süre değişkenlerine farklılık gösterip göstermediğini bulgulamak için t testi ve ANOVA'dan yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal onay ihtiyacı ile sosyal medya bağımlılığı arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinde sosyal onay ihtiyacı, sosyal medya bağımlılığını %43.1 oranında açıklamaktadır. Araştırmada sosyal onay ihtiyacı alt boyutlarından başkalarının yargılarına duyarlılık sosyal medya bağımlılığını negatif ve istatistiksel olarak anlamlı derecede yordamaktadır. Sosyal onay ihtiyacı alt boyutlarından sosyal geri çekilme ve olumlu izlenim bırakma ise sosyal medya bağımlılığını pozitif ve istatiksel olarak anlamlı bir şekilde yordamaktadır. In this research, the relationship between social media addiction and the need for social approval in university students was examined, 155 male and 387 female, 542 university students from various deportments has participated to this research. To measure social media addiction of the students social media addiction measurement scale form, to mesure need for social approvale, scale for social approval from and personal information from is used. In this research, the relationship between university students social media addiction levels and their need for social approval was investigated by opplying pearson correlation analysis. Social media addition scores of university students, whether it predicts social approval needs scores simple linear regression analysis was used to examine it. Deportures of social media addiction points and need of social opprovals are, gender, grade level, year of social media use, and T-test and nova were used to find out whether the variables of time spent on social media daily differ. According to the findings of the researcn, it was stated that there is a moderately positive relationship berween the perceived need for social approval and social media addiction among university students. In addition the need for social approval in university students, explaned by the rale of 43.1 of social media addiction. In the researcn, sensitivity to the judgments of others one of the subellimensions of the need for social approval predicts social media addiction negatively and statistically significantly. Need for social approval from sub-dimensions social withdrawal and make a positive imperession predicts social media addiction positively and statistically significantly.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QjzMe9jrMX3xo1tUElc8EeIyxzC1s4O8OXnGhf30LsGGhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6700
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]