Teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumları
Özet
Araştırmada, teknoloji ve tasarım dersi öğretim programı doğrultusunda teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumlarını ve yükledikleri anlamı belirleyerek, ölçme ve değerlendirme hususundaki görüşlerini almak amaçlanmıştır. Araştırma amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen ve 2021-2022 yılında Konya ili ve ilçelerinde görev yapan teknoloji ve tasarım öğretmenleri ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel ve nitel çalışmaların birlikte yapıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Karma model, bir araştırma için bulguların çeşitli tekniklerle toplanıp analiz edilmesine dayanmaktadır. Bu şekilde daha geçerli ve güvenilir sonuçlara ulaşılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmanın nicel boyutunda, teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumları kendi koşulları içerisinde çeşitli değişkenler açısından olduğu gibi betimlemeye çalışmak için "tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli"; çalışmanın nitel boyutunda ise "teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme algıları" hakkında daha derinlemesine veriler elde etmek için nitel araştırma yönteminden "durum çalışması deseni" kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan teknoloji ve tasarım öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda 350, nitel boyutunda ise 56 katılımcının görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın nicel boyutunda veriler Tezci (2019), tarafından geliştirilen "Öğretmenlere Yönelik Ölçme ve Değerlendirme Tutum Ölçeği" aracılığı ile toplanmıştır. Ölçeği uygulamadan önce ölçek sahibinden ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden gerekli izinler alınmıştır. Ayrıca ankete katılan öğretmenlerden rastlantısal olarak seçilen 56 kişi ile araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılıp çalışmanın nitel verileri elde edilmiştir. Teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumlarını" tespit etmek için ilişkisel istatistiklerden ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum düzeyini "cinsiyet, görev yeri ve eğitim düzeyi" değişkenlerine göre farklılaşma durumunu belirlemek için bağımsız örneklem t testinden; "yaş, meslekî kıdemi, mezun olunan program ve hizmet içi kurslara katılma düzeyi" değişkenlerine göre farklılaşma durumunu belirlemek için tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) faydalanılmıştır. Görüşme Formu ile elde edilen verilerin analizi için ise içerik analizi yöntemlerinden frekans analizi kullanılmıştır. Ölçeğin genel ortalama puanı 3,73 ve toplam puan üzerinde 82,17 puan olarak hesaplanmıştır. Ölçek puanlarının yüksek olması teknoloji ve tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumlarının olumlu yönde yüksek bir ölçüde olduğunu belirtmektedir. Ayrıca görüşme formuyla elde edilen verilerin ışığında araştırmaya katılan teknoloji tasarım öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri boyutlandırılarak 15 kategori oluşturulmuş ve bu kategorilere ilişkin toplam 145 görüş belirtilmiştir. Nitel verilerden elde edilen sonuçlar da nicel bulguları destekliyor niteliktedir. Görüşmelerde katılımcıların ölçme değerlendirme çalışmalarına büyük oranda olumlu duygu yüklemiş oldukları görülmüştür. This study aimed to determine the attitudes and contents of technology and design teachers towards measurement and evaluation in line with the technology and design course curriculum and to get their views on measurement and evaluation. The research was carried out with technology and design teachers who were determined by the sampling method and working in Konya province and its districts in 2021-2022. The mixed-method, in which quantitative and qualitative studies are carried out together, was used in the research. The mixed model is based on the collection and analysis of findings for a study using various techniques. In this way, more valid and reliable results are tried to be achieved. In the quantitative aspect of this study, in order to try to describe the attitudes of technology and design teachers towards measurement and evaluation in their own conditions, in terms of various variables, "relational survey model from survey models"; in the qualitative dimension of the study, a "case study design" from the qualitative research method was used to obtain more in-depth data on "technology and design teachers' perceptions of measurement and evaluation". The study group of the research consists of technology and design teachers working in secondary schools affiliated with the Ministry of National Education in the 2021-2022 academic year. The opinions of 350 participants in the quantitative dimension of the research and 56 participants in the qualitative dimension were consulted. The data in the quantitative dimension of the research were collected through the "Assessment and Evaluation Attitude Scale towards Teachers" developed by Tezci (2019). Before applying the scale, necessary permissions were obtained from the scale owner and the Provincial Directorate of National Education. In addition, the qualitative data of the study were obtained by using the interview form developed by the researcher with 56 randomly selected teachers participating in the survey. In order to determine the "attitudes of technology and design teachers towards measurement and evaluation", the independent sample t-test was used to determine the level of attitude towards measurement and evaluation according to the variables of "gender, place of work, and education level"; One-way Analysis of Variance (ANOVA) was used to determine the differences between the categories of the variables "age, professional seniority, graduated program and participation in in-service courses". The categorical data of the Interview Form was presented as frequency and percentages. The mean score of the scale was calculated as 3.73 over 5-Likert points and 82.17 points over the total score. The high scores on the scale indicate that the attitudes of technology and design teachers towards measurement and evaluation are high in a positive way. In addition, in the light of the data obtained through the interview form, 15 categories were created by dimensioning the opinions of technology design teachers participating in the research on measurement and evaluation, and a total of 145 opinions were expressed regarding these categories. The results obtained from the qualitative data also support the quantitative findings. In the interviews, it was seen that the participants mostly attributed positive emotions to the measurement and evaluation studies.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFktIfQOpK_4lLU5hLJGlwgtheLlJ3VVyle8EHaSOpBYaghttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6746
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]