Türkçe eğitiminde uzaktan eğitimin ortaokul öğrencilerinin dil bilgisi başarılarına etkisi ve öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri
Özet
Dünyamız 2019'un sonlarında Çin'in Vuhan şehrinde ortaya çıkan Kovid-19 virüsünün tehdidine maruz kalmıştır. Bu süreçte eğitim öğretimin devamlılığını sağlamak için en kolay ve uygulanabilir çözüm yolu olarak tüm dünyada uzaktan öğretim yöntemi tercih edilmiştir. Literatürde Türkçe öğretiminde uzaktan eğitimin etkisi konusunda veri yetersizdir. Bu çalışmada öncelikle ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi açısından uzaktan eğitime yönelik görüşleri belirlenmiştir. Sonrasında ise bu veriler ışığında uzaktan eğitimin akademik başarıdaki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden deneysel model kullanılmıştır. Çalışmaya 2020 2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Bayrampaşa ilçesinde bir devlet ortaokulunda öğrenim gören78'i erkek 80 'i kız toplam 158 öğrenci dâhil olmuştur. Çalışmanın birinci kısmında Kaynar vd. (2020) tarafından oluşturulan "Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri Değerlendirme Ölçeği" temel alınarak çalışmaya uyarlanmıştır. Google Formlar aracılığıyla hazırlanan ölçek sınıf whatsapp gruplarında ölçek bağlantısı paylaşılarak öğrencilere ulaştırılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın ikinci aşaması olan deneysel basamağında ise 8. sınıf ikinci dönem müfredatında yer alan cümle türleri ve anlatım bozuklukları konuları 8 hafta boyunca işlenmiştir. Çalışmanın ilk kısmında çalışmaya dahil olan öğrenciler iki gruba ayrılmıştır. Dersler birinci gruptakilerle yüz yüze, ikinci gruptakilerle uzaktan eğitim yoluyla işlenmiştir. Her iki gruba da öncelikle anlatılacak konularla ilgili bir ön test yüz yüze uygulanmış ardından belirlenen günlük ders planlarına uygun olarak bir grupla yüz yüze diğeri ile Zoom uzaktan eğitim platformu aracılığıyla dersler işlenmiştir. Her iki gruba da derslerin sonunda konularla ilgili son test yüz yüze uygulanmıştır. Çalışmada uygulanan ön test ve son testten elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin uzaktan eğitim ile ilgili genel düşüncesini yansıtabilecek bazı bulgular şu şekildedir: EBA TV'deki (Eğitim Bilişim Ağı Televizyonu) derslerin çok dikkat çekici geldiğini ifade eden öğrencilerin oranının %13 olduğu görülmüştür. 'Uzaktan eğitim, yüz yüze eğitimden daha etkilidir' ifadesine katılmadığını beyan edenlerin oranı %84,1 iken bu ifade ile aynı anlama gelen 'Yüz yüze eğitim, uzaktan eğitimden daha yararlıdır.' ifadesini destekleyenlerin oranı %86,9 çıkmıştır. Uzaktan eğitimin akademik başarı üzerindeki olumsuz etkisi çalışmanın deneysel basamağında elde edilen sonuçlarda göze çarpmaktadır. Çalışmada elde edilen verilere göre yüz yüze eğitim alan grupların son test puanlarının uzaktan eğitim alan grupların son test puanlarına göre anlamlı şekilde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre öğrenci bakış açısından, şimdilik uzaktan eğitim yüz yüze eğitimin yerini dolduramamaktadır. Bununla birlikte uzaktan eğitim sistemi araçları yüz yüze eğitim ortamına benzeyecek şekilde geliştirilebilirse ve ders program içerikleri öğrencilerin ilgisini çekecek biçimde oluşturulabilirse uzaktan eğitimden elde edilen faydanın artırılması mümkün olabilecektir. Our world has been exposed to the threat of the Kovid-19 virus, which emerged in Wuhan, China at the end of 2019. In this process, distance education method has been preferred all over the world. In the literature, there is insufficient data on the effect of distance education in the teaching of Turkish lessons. In our study, first of all, the attitudes of 8th grade students towards distance education in terms of Turkish lesson were determined. Afterwards, it was aimed to determine the effect of distance education on academic success in the light of these data. Experimental model, one of the quantitative research methods, was used in the study. In the 2020-2021 academic year, a total of 158 students, 78 boys and 80 girls, studying at a state secondary school in the Bayrampaşa district of Istanbul were included. The first part of the study is based on the scale created by Kaynar H. et al.(2020). The prepared scale was delivered to the students via Google forms and data were collected. The data obtained in the research were analyzed through the content analysis approach. In the quantitative stage of the study, sentence types and expression disorders were discussed. The lessons were taught face-to-face with the students in the first group, and the lessons were taught through distance education with the students in the second group. A pre-test was applied to both groups, and then lessons were taught face-to-face with one group and the other through the Zoom distance education platform. The post-test was administered to both groups as face-to-face. The data obtained from the pre-test and post-test applied in the study were analyzed through the SPSS package program. Some of the findings that may reflect the general opinion of the students participating in the study about distance education are as follows: It was observed that the rate of students who stated that the lessons on EBA TV were very attractive was 13%. While the rate of those who did not agree with the statement "Distance education is more effective than face-to-face education" was 84.1%, the rate of those who supported the statement "Face-to-face education is more beneficial than distance education", which has the same meaning as this statement, was 86.9%. The negative effect of distance education on academic achievement is evident in the results obtained in the quantitative step of our study. According to the data obtained in our study, it was determined that the post-test scores of the classes that received face-to-face education were significantly higher than the group that received distance education. According to the results of the study, distance education cannot replace face-to-face education. However, this model may be more beneficial if the tools of the distance education system can be developed to resemble the face-to-face education environment.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAr_3TlDc-cZIsNsIuMAhNguEvnsUzFnbWNW9fJV46uKX0https://hdl.handle.net/20.500.12513/6795
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]