Türkçe öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algıları ile duygusal zekâ algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, Türkçe öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algıları ile duygusal zekâ algıları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın bir diğer amacı da Türkçe öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlikleri ile duygusal zekâ algılarının demografik özelliklere göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Araştırma, bu özellikleriyle ilişkisel tarama modelli bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Kırşehir il genelinde görev yapan toplam 215 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem belirlemeye başvurulmamış, araştırma evreninin tamamına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin algılarını ölçmek için "Sınıf Yönetimi Yeterlik Ölçeği" ve duygusal zeka özelliklerine ilişkin algılarını belirlemek için de "Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ''Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği''nin alt boyutlarına ilişkin ortalama puanları 'sık sık' ile 'her zaman' arasında değişmektedir. Öğretmenler 'iletişim' alt boyutundan en yüksek ortalama puanı alırken 'sınıfın fiziksel düzeni' alt boyutundan en düşük ortalama puanı almışlardır. Öğretmenlerin "Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği" ortalama puanları ise 'her zaman' düzeyindedir. Duygusal Zekâ Ölçeği alt boyutlarına ilişkin ortalama puanları 'fikrim yok' ile 'katılıyorum' arasında değişmektedir. Öğretmenler iyimserlik/ruh hâlinin düzenlenmesi alt boyutundan en yüksek ortalama puanı alırken duyguların değerlendirilmesi alt boyutundan en düşük ortalama puanı almışlardır. Öğretmenlerin "Duygusal Zekâ Ölçeği" ortalama puanları ise 'katılıyorum' düzeyindedir. Yapılan analiz sonunda öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ve duygusal zekâ özellikleri arasında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it was aimed to determine the relationship between Turkish teachers' perceptions of classroom management skills and emotional intelligence perceptions. Another aim of the study is to reveal whether Turkish teachers' classroom management competencies and emotional intelligence perceptions differ statistically according to demographic characteristics. Research is a study with relational screening models with these features. The population of the research consists of 215 Turkish teachers working in the city of Kırşehir. Sampling was not used, the entire research population was reached. "Classroom Management Competency Scale" was used to measure teachers' perceptions about classroom management competencies and "Schutte Emotional Intelligence Scale" was used to determine their perceptions about personality traits. As a result of the research, the average scores of the sub-dimensions of the "Classroom Management Skills Scale" vary between "frequently" and "always". Teachers received the highest average score from the "communication" sub-dimension, while they received the lowest average score from the "physical order of the class" sub-dimension. Mean scores of teachers on "Classroom Management Skills Scale" are 'always'. The mean scores of the Emotional Intelligence Scale sub-dimensions range from 'I have no idea' to 'I agree'. Teachers got the highest average score from the optimism / mood regulation sub-dimension and the lowest average score from the emotional evaluation sub-dimension. The average scores of the teachers' Emotional Intelligence Scale "Scale are at the level of agreement. As a result of the analysis, it was concluded that there was a moderate and significant relationship between teachers' classroom management skills and emotional intelligence characteristics.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs0mSUIqz1Nerr_2WKlh9UrNpaKM_DVMTm4RNKKA0_hEqhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6806
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [732]