Türkiye ve Kırgızistan üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin farklı değişkenler açısından karşılaştırması
Özet
İletişim becerisi, sosyal beceriler kapsamı içerisinde aranan en önemli becerilerden biridir. Bu bağlamda üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri üzerinde yapılan araştırmalar önemlidir. Bu araştırmada, kardeş devletler olan Türkiye ve Kırgızistan'da eğitim gören üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin farklı değişkenler açısından karşılaştırması olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan bu değişkenler duygusal zekâ, sosyal zekâ, ruhsal zekâ ve problem çözme becerileridir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ve Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümünde eğitimi alan toplamda 308 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Türkiye çalışma grubunu Türkiye'de eğitimini sürdüren 253 katılımcı, Kırgızistan araştırma grubunu Kırgızistan'da eğitimini sürdüren 55 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında ''İletişim Becerileri Envanteri'', ''Problem Çözme Envanteri'', ''Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği'', ''Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği'' ve ''Ruhsal Zekâ Özellikleri Ölçeği'' kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatikler, t-testi, Pearson korelasyon analizi ve Çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın Korelasyon analizi sonucunda, Türkiye'de eğitim gören üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile ruhsal zekâ, sosyal zekâ, duygusal zekâ düzeyleri arasında pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda iletişim becerileri ile problem çözme becerileri arasında negatif yönlü ilişki söz konusudur. Araştırmada elde edilen bu sonucun Kırgızistan'da eğitim gören öğrenciler için de geçerli olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: duygusal zekâ, iletişim becerileri, problem çözme becerileri, ruhsal zekâ, sosyal zekâ. Communication skill is one of the most important skills sought within the scope of social skills. In this context, research on university students' communication skills is important. In this study, it was aimed to determine the communication skill levels of university students studying in sister countries, Turkey and Kyrgyzstan as a comparison in terms of different variables. The variables used in the research are emotional intelligence, social intelligence, spiritual intelligence and problem solving skills. The study group of the research consists of a total of 308 undergraduate students studying at the Department of Guidance and Psychological Counselling at Kırşehir Ahi Evran University and Kyrgyzstan-Turkey Manas University in the 2021-2022 academic year. The Turkey research group consists of 253 participants who continue their education in Turkey, while the Kyrgyzstan research group consists of 55 participants who continue their education in Kyrgyzstan. Correlational research method was used in this research. "Communication Skills Inventory", "Problem Solving Inventory", "Tromso Social Intelligence Scale", "Revised Schutte Emotional Intelligence Scale" and "Mental Intelligence Traits Scale" were used in collecting the data. Descriptive statistics, t-test, Pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis were used in the data analysis. As a result of the correlation analysis of the research, it was determined that there is a positive relationship between the communication skill levels of university students studying in Turkey and their levels of spiritual intelligence, social intelligence and emotional intelligence. At the same time, there is a negative correlation between communication skills and problem-solving skills. It has been concluded that this result obtained in the research is also valid for the students studying in Kyrgyzstan. Keywords: emotional intelligence, communication skills, problem solving skills, spiritual intelligence, social intelligence.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCPBj9en7nqHbk7FpqewPxafLAbTJLXhmmN9iXS0gCasohttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6822
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]