Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı, bilinçli farkındalık ve can sıkıntısı düzeylerinin incelenmesi
Özet
İnternet kullanımı günlük hayatımızın, eğitim, iş, eğlence, alışveriş gibi birçok alanında tercih edilmektedir. İnternet sayesinde çevrimiçi etkinliklerle boş zamanlarımızı sıkılmadan geçirebilmekteyiz. İnternet kullanım süresinin ve sıklığının artması ile internet bağımlılığı riskinin de arttığı ifade edilmektedir. Kişinin sosyal, akademik ve ailevi alanlarında bozulmalara yol açan internet bağımlılığının, gelişen teknolojiye daha meraklı ve teknolojiyi kullanma eğilimi daha yüksek olan genç nüfusta daha yaygın olduğu gözlenmektedir. Bu nedenle araştırmamız Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde eğitim gören 498 üniversite öğrencisi ile yapılmıştır (351=kadın, 147=erkek). Bu araştırmanın amacı, internet bağımlılığı, bilinçli farkındalık ve can sıkıntısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve bilinçli farkındalık ile can sıkıntısının internet bağımlılığını yordayıp yordamadığının tespit edilmesidir. Verilerin toplanmasında Young İnternet Bağımlılığı Testi-Kısa Formu (YİBT-KF), Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ), Boş Zaman Can Sıkıntısı Ölçeği (BZCSÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde Jamovi programının 1.6.11. sürümünden yararlanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Pearson Korelasyon katsayısı yönteminden yararlanılmış ve sonucunda internet bağımlılığının bilinçli farkındalık ile negatif yönlü düşük düzeyde (r = -0.21) anlamlı (p<.001) bir ilişkiye sahip olduğu; can sıkıntısı ile pozitif yönlü düşük düzeyde (r = 0.24) anlamlı (p< .001) bir ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur. Bilinçli farkındalık ve can sıkıntısını internet bağımlılığını yordayıp yordamadığına bakmak amacıyla yapılan Regresyon analizi sonucunda, bilinçli farkındalık ve can sıkıntısının internet bağımlılığını %9 oranında yordadığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlarla beraber üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeylerinin; cinsiyet, öğrenim gördükleri fakülte, interneti kullandıkları araç, sahip oldukları sosyal medya araçlarının sayısı, günlük internet kullanım süreleri ve algıladıkları akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğine bakılmıştır. İnternet kullanımının, boş zamanlarda yaşanan can sıkıntısı durumu ile olumsuz baş etme stratejisi olduğu düşünülmektedir. Can sıkıntısı ile olumlu baş etme stratejileri geliştirebilmek amacıyla bilinçli farkındalık uygulamalarından yararlandığımızda internet bağımlılığı riskinin azalacağı söylenebilir. The internet is currently a major part of our daily life and has many uses such as education, business, entertainment and shopping. However, thanks to the Internet, we can spend our free time online without losing interest. It has been found that the risk of internet addiction marginally rises with the increase of length and frequency of internet usage. Research shows internet addiction causes a deterioration in social, academic and connection to loved ones in a person. These findings are more common in the young population who are more curious about developing technology and have a higher tendency to use technology. Therefore, our research was conducted with 498 university students studying at various faculties of Kirsehir Ahi Evran University (351=female, 147=male). The aim of this study is to determine the relationship between internet addiction, mindfulness and boredom. The goal is to determine whether mindfulness and boredom predict internet addiction. The Young Internet Addiction Test-Short Form (YIAT-SF), Mindful Attention Awareness Scale (MAAS), Leisure Boredom Scale (LBS) and Personal Information Form were used to collect data. Version 1.6.11 of the Jamovi program analyzing the data is used. The Pearson Correlation coefficient method was used to determine the relationship between the variables, and as a result, internet addiction had a low negative (r = -0.21) significant (p<.001) relationship with mindfulness; We found that there was a low level positive (r = 0.24) significant (p< .001) relationship with boredom. As a result of the regression analysis conducted to see whether mindfulness and boredom predict internet addiction, it was determined that mindfulness and boredom predicted internet addiction by 9%. With these results, the internet addiction levels of university students examined found that there were significant differences according to the variables of gender, faculty of education, the tools they use to access the internet, the number of social media applications they use, the daily internet usage time and the level of perceived academic success. Internet use is thought to be a negative coping strategy with leisure boredom. It can be said that the risk of internet addiction will decrease when we use mindfulness practices in order to develop positive coping strategies with boredom.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77Le0MReAxXpx9I7axG-bvlAaW6q9M6ttd3hAGW3dYEL02https://hdl.handle.net/20.500.12513/6859
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]