Yaratıcı drama yönteminin etkilerine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin tutumlarının incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama yönteminin etkilerine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışma, nicel bir tarama araştırmasıdır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kırşehir il genelinde görev yapan 207 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem alma yoluna gidilmemiş, evrenin tamamına ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak bu araştırma için geliştirilen "Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeği" kullanılmış, veriler SPSS 21 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin "Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeği" nin alt faktörlerinden "öğretme/öğrenme sürecine etkisine ilişkin tutum" düzeyinin "yüksek" olduğu, "öğrencilere etkisine ilişkin tutum" düzeyinin "çok yüksek" olduğu ve ölçeğin geneline ilişkin tutum düzeyinin "çok yüksek" olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet, medeni durum, görev yaptıkları yerleşim yeri değişkenlerine göre yaratıcı drama yönteminin etkisine ilişkin tutumları arasında anlamlı farklılıkların olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeğinin geneline ilişkin ve "öğrencilere etkisine ilişkin tutum" düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu, mesleki kıdemi düşük olan öğretmenlerin tutum düzeylerinin mesleki kıdemi fazla olan öğretmenlerin tutum düzeylerinden yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin drama eğitimi alıp almama durumlarına göre Yaratıcı Drama Yöntemin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeğinin geneline ve alt faktörlerine ilişkin tutum düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu, drama eğitimi alan öğretmenlerin tutum düzeylerinin drama eğitimi almayan öğretmenlerin tutum düzeylerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin geleneklere bağlılık / yeniliklere açıklık algılarına göre Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeği' nin geneli ve alt faktörlerine ilişkin tutum düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu, yeniliklere açık olduğu şeklinde algıya sahip öğretmenlerin tutum düzeylerinin geleneklere bağlı olduğu algısına sahip öğretmenlerin tutum düzeylerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda, bu sonuçlara uygun önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama yöntemi, öğretim yöntemleri, Türkçe öğretimi, öğretmen tutumları. The aim of this study is to examine the attitudes of Turkish teachers about the effects of creative drama method in terms of various variables. The study is a quantitative survey research. The population of the research is composed of 207 Turkish teachers working in Kırşehir province during the 2018-2019 academic year. The sampling method was not used, the entire population has been reached. As a data collection tool, the "Attitude Scale to the Effect of Creative Drama Method" which was developed for this research was used, data were analyzed in SPSS 21 package program. In this study, it was concluded that the "attitude to the teaching / learning process" level was high, "attitude to the students" level was very high, and "attitude to the scale" level was very high, among the sub-factors of the "Attitude Scale to the Effect of Creative Drama Method." It was determined that there were no significant differences between the teachers 'attitudes regarding the effect of creative drama method according to gender, marital status and place of duty variables. It was concluded that there was a significant difference between teachers to the general level of attitude scale and the "attitude to students" levels of the creative drama method according to the teacher's Professional seniority, the level of attitude of teachers with lower Professional seniority was higher than the level of attitude of teachers with higher Professional seniority. It was concluded that there was a significant difference between the general and sub-factors of the attitude scale regarding the effect of creative drama method on whether or not Turkish teachers received drama education, and the level of attitude levels of teachers who received drama education were higher than the level of attitude levels of teachers who did not receive drama education. It was concluded that there was a significant difference between the general and sub-factors of attitude scale regarding the influence of creative drama method according to perceptions of conventionality / openness to innovations, and that the attitude levels of teachers with the perception that they are open to innovations are higher than the attitude levels of teachers with the perception that they are bound to traditions. At the end of the study, suggestions were made for these results. Keywords: Creative drama method, teaching methods, Turkish teaching, attitudes of teachers.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVlo-IF6Iy85NeqnPM7m6Yb_k20-9uygT-pCg_V4dyzJXhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6898
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]