Yönetici davranışlarının çalışan iş doyumuna ve örgütsel bağlılığına etkisi; sağlık sektörü örneği
Özet
Hizmet sektörünün önemli girdilerinden olan insan kaynağının, iş doyum düzeyi ve örgütsel bağlılığı şüphesiz ki sağlık hizmetinin verimini ve kalitesini etkileyecektir. Çalışanların iş doyum düzeylerini ve örgütsel bağlılıklarını etkileyen birçok faktör vardır. Yönetici davranışları da bu faktörlerden birisidir. Yönetici davranışları, çalışan iş doyumu ve örgütsel bağlılık üzerinde etkili olarak çalışanların iş hayatına yön verir. Çalışanların psikolojik durumlarından, örgütlerine bakış açısına, sektör yeniliklerine ayak uydurulmasından, hizmet alan kitlenin beklentilerinin karşılanmasına kadar geniş bir alanda etkisini gösterir. Bu gerçeklikten hareketle araştırmanın amacı, sağlık sektöründeki yöneticilerin, algılanan davranış tiplerinin çalışan iş doyumuna ve örgütsel bağlılığına etkisini ortaya koymaktır. Çalışma nicel araştırma yöntemi kullanarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini 2021 yılında Kırşehir İl Sağlık Müdürlüğü ve bağlı kuruluşlarında görev yapan sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında veriler, katılımcılar ile yüz yüze anket tekniği yapılmak suretiyle toplanmıştır. Bu çalışma araştırmaya katılmayı kabul eden 359 katılımcı üzerinden gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilere SPSS 26.00 paket programı yardımıyla sırasıyla gruplar arası bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, yönetici davranışları alt boyutlarından demokratik yönetici davranışları ile iş doyumu arasında pozitif ve yüksek şiddette anlamlı (r= 0,689; p<0,05) bir ilişkinin mevcut olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ilgisiz yönetici davranışı alt boyutu ile çalışan iş doyumu arasında negatif yönlü orta şiddette (r=-0,472; p<0,05) ve istatistiksel açıdan anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Yönetici davranışları alt boyutları örgütsel bağlılık arasında demokratik alt boyut hariç anlamlı bir ilişkinin olmadığı demokratik yönetici davranışı alt boyut ile örgütsel bağlılık arasında pozitif ve zayıf (r= ,153; p<0,05) ancak anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Yönetici davranışlarının, iş doyumunun alt bileşenlerinden olan içsel doyumun %42,1'ini, dışsal doyumun ise %48,4'nü açıkladığı tespit edilmiştir. The rapid development of conditions in today's business life increases the interaction of individuals working in organization-based structures such as service organizations. In this interaction, the relationship between the manager and the employee stands out, and it is a condition that must be considered since it affects the employee's job satisfaction levels and organizational commitment. Based on the fact that employees with high job satisfaction levels and commitment to their organizations will contribute to the goals and objectives of the organization, this research aims to reveal the effect of the perceived behavior types of managers in the health sector on employee job satisfaction and organizational commitment. The study was carried out using the quantitative research method. The universe of the study consists of health professionals working in Kırşehir Provincial Health Directorate and its affiliated institutions in 2021. Within the scope of the study, the data were collected through face-to-face survey techniques with the participants. In this context, the research was carried out on 359 employees who agreed to participate in our study. Independent samples t-test, one-way analysis of variance, correlation, and multiple linear regression analysis were applied respectively on the collected data while using SPSS 26.00 package program. According to the research findings, it was determined that there is a positive and highly significant (r= 0.689; p<0.05) relationship between job satisfaction and democratic managerial behaviors, which is one of the sub-dimensions of managerial behavior. Also, it was observed that there is a moderately negative and statistically significant (r= -0.472; p<0.05) relationship between the irrelevant manager behavior sub-dimension and employee job satisfaction. It was observed that there was a positive and weak but significant (r= 0.153; p<0.05) relationship between organizational commitment and democratic managerial behavior, which is one of the sub-dimensions of managerial behavior. In addition, it was found that managerial behaviors were the determinant of 42.1% of internal satisfaction, which is one of the sub-components of job satisfaction, and determinant of 48.4% of external satisfaction.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LfJvRA7yrWaXTDWIzF_3GwMeKNz4C8UM53aiKumxJlMJhttps://hdl.handle.net/20.500.12513/6932
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [747]