Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Hıv/Aıds Hakkındaki Bilgi Düzeyleri Ve Tutumlarının Değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Bu araştırma, Ahi Evran Üniversitesi, Sağlık Yüksekokulu, hemşirelik öğrencilerinin HIV/AIDS (Human Immunodeficiency Virus/Acquired Immune Deficiency Syndrome) hakkındaki bilgi ve tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, Mart-Nisan 2015 tarihleri arasında yapılmıştır. Anket uygulaması sırasında sınıfta bulunan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 351 öğrenci (%80.1) araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Anket formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile 23 maddeden oluşan HIV/AIDS bilgi düzeyi soruları ve 9 maddeden oluşan AIDS’e karşı tutum ifadelerini içermektedir. Tanımlayıcı verilerde yüzde ve sayı, istatistiki analizlerde Mann-whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21.17±2.24 olup, %71.8’ikız öğrenciydi. Öğrencilerin %18.5’i 1. sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin %65’i AIDS’li olduğunu bildiği kişilerden uzak duracağını ve %17.9’u AIDS’li hastaların toplumdan uzak tutulması gerektiğini bildirmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin %83.2’si mesleki olarak AIDS konusunda riskli olduklarını düşünmektedirler. Öğrencilerin yaş grubu, bulundukları sınıf ile HIV/AIDS bilgi düzeyi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin AIDS’li olduğunu bildiği insandan uzak durma, evlenecek çiftlere evlenmeden önce test istenmesi ile HIV/AIDS bilgi düzeyi puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerden “AIDS’li olduğunu bildiğim insandan uzak dururum” diye belirtenlerin bilgi düzeyi puanı daha düşükken, evlenmeden önce test yapılsın diyenlerin bilgi düzeyi puanı diğerlerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak geleceğin sağlık personeli olan öğrencilerin HIV/AIDS hakkında bilgi eksikliği olduğu, tutum ve davranışlarda yanlışlıklar olduğu görülmektedir. Objectives: This study was conducted to determine the knowledge and attitudes of nursing students of Ahi Evran University, School of Health Sciences about HIV/AIDS. Material and Methods: The study sample of this descriptive research consisted of students who were present in the class between March – April 2015 and accepted to participate (n=351) is participation rate was 80, 1%. Data was collected with a survey form which was prepared according to literature. Survey contains students’ sociodemographic features, 23-item HIV/AIDS knowledge level questions and 9-item attitude statements toward AIDS. Descriptive analyses were presented by number, percentage and means, and comparisons were shown using Mann-whitney U and Kruskal Wallis tests were used. Results: Mean age of students was 21.17±2.24. 71.8% of them were female, and 18.5% of them were first year students. 83.2% of the students said that they think they are at risk of AIDS because of their profession. There was a statistically significant difference between the students’ age group and class with their AIDS knowledge score (p<0.05). There was a statistical meaningful difference between HIV/AIDS knowledge levels and “refraining from people known to have AIDS” and “suggesting screening tests for couples getting married” (p<0.05). While knowledge level of students stating that they would stay away from people who have AIDS was lower, students who recommended screening tests before marriage had a higher knowledge level. Conclusion: Students who will be a part of the health system in the future lack knowledge about HIV/AIDS and show incorrect attitudes and behaviors.
Kaynak
Bozok Tıp DergisiCilt
8Sayı
1Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWprd09EZ3pNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12513/1181