Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)
Abstract
Sınıf içi öğretim sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin sorulardan yararlanma yeterliklerini belirlemek bu çalışmanın temel problemini oluşturmaktadır. Öğretmenlerin, öğretim sürecinde sorulardan yararlanabilme konusunda yaşadıkları sorunları belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel bir çalışmadır. Öğretmenlerin sorulardan yararlanma yeterlikleri, bir gözlem ve değerlendirme formuyla toplanmıştır. Gözlem, eğitim fakültesi son sınıf öğrencileri tarafından yapılmıştır. Veriler üzerinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi uygulanmıştır. Çalışma sonunda; sosyal bilgiler öğretmenlerinin soru hazırlama, soru sorma ve geri bildirim verme yeterlikleri konusunda bir takım sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca, sorulardan yararlanma alt boyutları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kıdemleri, sorulardan yararlanma yeterliklerini etkilemektedir. Öğrencilerin sınıf ve bilgi düzeyleri ise, öğretmenlerin sorulardan yararlanma yeterliklerini etkilememektedir. Ulaşılan sonuçlar tartışılarak, öğretmenlerin, öğretim sürecinde sorulardan daha etkin yararlanmalarını sağlamak üzere öneriler geliştirilmiştir. Identifying the competencies of social sciences teachers‘ about utilizing from questions in in-class teaching process forms the basic problem of this study. Determining the problems that teachers face when utilizing from the questions during the teaching process has been intended. Research is a descriptive study. Teachers‘ competencies of utilizing from questions were gathered by an observation and evaluation form. Observation was done by last grade students. Arithmetic mean, standard deviation, t test, one-way variance analysis and Scheffe test were applied on data. After the study; it was detected that social sciences teachers have some problems about the competence of preparing questions, asking questions and giving feedback. In addition, a meaningful and positive relationship was found among sub dimensions of utilizing from questions. Professional seniority of social sciences teachers affects their capacity of utilizing from questions. But knowledge level and class level of students don‘t affect teachers‘ capacity of utilizing from questions. Achieved results were discussed and some suggestions were improved in order to utilize from questions more effectively during the teaching process.