Study of validity and reliability of scale of attitude towards scientific research
Özet
Bu çalışmanın temel amacı, öğretmen adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarını belirlemek üzere bir tutum ölçeği geliştirmektir. Çalışma grubunu 1. uygulamada 713, ikinci uygulamada ise 372 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçek geliştirme sürecinde ilk olarak alan yazın taraması yapılmış ve benzer ölçekler incelenmiştir. Alanyazın incelemesi ve alan uzmanlarının yardımıyla 68 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliği için uzman kanısına başvurulmuştur. Ölçeğin geçerliğini belirlemek üzere; açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile birlikte madde ayırt edicilik güçleri hesaplanmıştır. Ölçeğim güvenirliğini belirlemek üzere ise iç tutarlılık düzeyi ve kararlılık düzeyi hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, dört faktör ve 30 maddeden oluşan Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutum Ölçeğinin, bireylerin bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarını belirlemek üzere kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu saptanmıştır. The main purpose of this study is to develop an inventory in order to detect the attitude of pre-service teachers toward scientific research. Sample group is composed of 713 students for first application, 372 students for second. In the process of developing the inventory first of all a literature review was conducted and studied on similar scales. A pool of 68 items was prepared with the help of information from literature and contributions of professionals. Exploratory and confirmatory factor analyses and item discrimination power were calculated to provide the validity of the inventory. In order to determine the reliability of the inventory; level of internal consistency and stability level were calculated. As a result, it can be said that this scale is a valid and reliable inventory that can be used in the detection of attitude of pre-service teachers toward scientific research.