How do epistemological beliefs differ by gender and socio-economic status?
Özet
Bu çalışmada cinsiyetin ve sosyoekonomik statünün (SES) ilköğretim öğrencilerinin epistemolojik inançlarına olan etkisi incelenmiştir. Çalışmaya 1230 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler, Epistemolojik İnançlar Ölçeği (Conley, Pintrich, Vekiri & Harrison, 2004) ile toplanmıştır. Ölçek Özkan (2008) tarafından Türkçe'ye uyarlanmıştır. Sosyoekonomik statünün ve cinsiyetin değişkenler üzerindeki etkisi Çoklu Varyans Analizi (MANOVA) kullanılarak test edilmiştir. Analiz sonucunda, öğrencilerin epistemolojik inançlarının cinsiyete ve sosyoekonomik statüye bağlı olarak değiştiği saptanmıştır. Sonuçlar, çalışmaya katılan kız öğrencilerin Bilginin Doğrulanması alt boyutunda erkek öğrencilere göre daha sofistike inançlara sahip olduğunu gösterirken, kız ve erkek öğrencilerin Bilginin Kaynağı/Kesinliği ve Bilginin Gelişmesi alt boyutlarında benzer inanışları olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar ayrıca, düşük SES grubundaki öğrencilerle karşılaştırıldığında orta ve yüksek SES gruplarındaki öğrencilerin Bilginin Kaynağı/Kesinliği alt boyutunda daha sofistike inançlara sahip olduğunu göstermektedir. The present study explores the differences in students' epistemological beliefs by gender and socio-economic status (SES). The Epistemological Beliefs Questionnaire (Conley, Pintrich, Vekiri, & Harrison, 2004) was adapted and administered to 1230 seventh grade students. The multivariate analysis of variance (MANOVA) revealed differences in epistemological beliefs among students by gender and SES. While girls had more sophisticated beliefs in justification of knowledge than boys, girls and boys appeared to be similar in their beliefs in the Source/Certainty and Development dimensions. According to the results, students having medium and high SES had more sophisticated beliefs on the Source/Certainty dimensions when compared with low SES group.