Hemşirelik Öğrencilerinin Bebek Beslenmesine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi
Citation
Sbehat, Lubna Q. K. Hemşirelik Öğrencilerinin Bebek Beslenmesine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2023.Abstract
Yeterli ve dengeli beslenme, kişinin yaşamı boyunca sağlıklı olması için gereklidir. Doğru
beslenme yaşamın ilk yıllarında başlar ve kronik hastalık riskinin en aza indirilmesinde ve
sağlıklı bir zihinsel ve fiziksel gelişimin desteklenmesinde kritik bir role sahiptir. Anne sütü,
bebeğin hayatının ilk altı ayındaki tüm besinsel ihtiyacı karşılar. Altı aydan sonra bebeklere
anne sütüne ek olarak ek gıdaların başlanması gerekir. Hemşireler, anne ve bebeğe sürekli
bakım veren sağlık personeli olarak bebek beslenmesi konusunda bilgi ve danışmanlık
sağlamaktan sorumludurlar. Hemşireler annelere yenidoğan bebeklerinin sağlığını korumak ve
sürdürmek sağlamak için ihtiyaç duydukları yardımı ve bilgiyi sağlayabilirler. Dolayısıyla
öğrencilik yıllarından itibaren hemşirelerin bebek beslenmesine ilişkin bilgi ve tutumlarını
arttırmak gerekir. Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde okuyan 609 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır.
Araştırmanın verileri; hemşirelik öğrencilerinin tanıtıcı özellikleri, anne sütü ve ek gıda ile ilgili
düşüncelerinin sorgulandığı anket formu ve IOWA Bebek Beslenmesi Tutum Ölçeği ile
toplanmıştır. Öğrencilerin çoğunun 21 yaş ve üzeri, bekar kadınlar olduğu tespit edilmiştir.
Öğrencilerin %30’unun 1.sınıf olduğu görülmektedir.
Öğrencilerin yarısı derslerde ve derslerin dışında anne sütü ve ek gıdalara ilişkin bilgi aldığını
belirtmiştir. Öğrencilerin IOWA Bebek Beslenmesi Tutum Ölçeği’nden aldıkları puan
ortalamasının 61.91±8.04 şeklinde orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet,
yaş, okudukları sınıf ve çocuk sahibi olma durumları ile bebek beslenmesine ilişkin tutumları
arasında istatistiksel olarak anlamlılık bulunmuştur. Kadın, 21 yaş ve üzeri, dördüncü sınıf ve
çocuğu olan öğrencilerin tutum puanlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür.
Derslerde ve derslerin dışında bebek beslenmesine ilişkin bilgi alma durumları, doğum, kadın
sağlığı ve hastalıkları ile perinatoloji hemşireliği derslerinde aldıkları bilgiler ve anne sütü ile
ek gıdaya ilişkin yeterli bilgiye sahip olma durumları ile ölçekten aldıkları puan ortalaması
arasında da anlamlılık saptanmıştır. Sonuç olarak; hemşirelik öğrencilerinin bebek
beslenmesine ilişkin tutumlarını etkileyen faktörler dikkate alınarak öğrencilere konu ile ilgili
daha detaylı bilgilendirme eğitimleri verilebilir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [134]