Ortaokul Öğrencilerinin Kesirlerde Temsiller Arası Dönüşüm Yapabilme Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi
Citation
Baran, Bilge.(2024). Ortaokul Öğrencilerinin Kesirlerde Temsiller Arası Dönüşüm Yapabilme Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.Abstract
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin kesirlerde temsiller arası dönüşüm yapabilme
yeterlik düzeyleri araştırılmıştır. Temsil türü olarak “Gerçek yaşam”, “Görsel/Sayı Doğrusu”,
“Görsel/Model”, “Sembolik”, “Dilbilimsel” ve “Manipülatif” temsiller kullanılmıştır. Analiz
sonucunda beşinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin girdi temsil türü görsel/model ve gerçek yaşam
olan sorularda diğer temsil türlerine oranla daha yüksek performanslar elde ettiği; girdi temsili
dilbilimsel olan sorularda ise çok düşük performanslar elde ettiği görülmüştür. Yedinci ve
sekizinci sınıf öğrencilerinin ise girdi temsil türü manipülatif ve sembolik olan sorularda daha
yüksek performanslar elde ettiği görülürken, yine girdi temsil türü dilbilimsel olan sorularda
zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Girdi ve çıktı temsil türü açısından incelendiğinde, beşinci ve
altıncı sınıf öğrencilerin en çok dilbilimsel temsilden manipülatif temsile dönüşüm yapmada;
yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin ise dilbilimselden gerçek yaşam temsile dönüşüm
yapmada zorlandıkları belirlenmiştir. Öte yandan, sınıf düzeyi arttıkça girdi temsil türü
görsel/sayı doğrusu, sembolik, dilbilimsel ve manipülatif olan sorularda öğrencilerin
performanslarında bir artış olduğu görülmüştür. Bu temsil türlerinin diğer temsillere oranla
daha soyut ve karmaşık bir yapıya sahip olması daha alt sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin
daha düşük performanslar sergilemesinin bir nedeni olabilir. Sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin
hem bilişsel olarak ilerlemesi hem de bu temsil türlerine yönelik öğretim sürecinde deneyim
kazanması daha yüksek performanslar elde etmesine zemin hazırlamış olabilir. Öğretim
sürecinde kesirlerin farklı temsil türleri ile çeşitlendirilerek sunulması öğrencilerin bilişsel
gelişimlerini destekleyebilir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [652]