Epilepsi Tanılı Çocuklarda Hastalık Ve Hemşire Algısına Yönelik Resim Yorumlama
Künye
Korkmaz, Beyza. Epilepsi Tanılı Çocuklarda Hastalık Ve Hemşire Algısına Yönelik Resim Yorumlama. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Epilepsi, beklenmedik ve ani doğası nedeniyle çocuk üzerinde fizyolojik, psikolojik, sosyal
ve duygusal etkilere sahiptir. Epilepsinin çocuklarda duygusal ve sosyal etkileri göz önüne
alındığında, çizim eyleminin epilepsinin çocuklar üzerindeki etkilerini ve duygularını
aktarmada yardımcı olacağı düşünülmektedir. Çalışmada, çizimlere dayalı olarak epilepsi
tanılı çocukların epilepsiye ve hemşireye ilişkin algılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Görsel fenomenoloji yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini 7-12
yaş aralığındaki 20 epilepsi tanılı çocuk oluşturmuştur. Veriler 15.01.2023-15.07.2023
tarihleri arasında toplanmıştır. Niteliksel araştırma raporlama için birleştirilmiş kriterler
(COREQ) kontrol listesi kullanılmıştır. ‘‘Tanıtıcı Bilgi Formu’’, “Yarı Yapılandırılmış Çocuk
Görüşme Formu” ve çocukların ‘‘Bana Bir Hemşire Çiz, Bana Hastalığını Çiz’’ yönergeleri
ile çizilen resimlerin biçim, renk ve kompozisyon açısından değerlendirilmesiyle elde
edilmiştir. Kodlar incelenmiş hastalık algısı üç tema (epilepsi tanılı çocuğun yaşamındaki
kaos, epilepsi tanılı çocuğun gereksinimleri, epilepsi tanılı çocukta gelişim) ve on alt tema
(duygusal durum, geçmiş ve geleceğe yönelik düşünceler, hastane döngüsü, fiziksel etkiler,
ihtiyaç ve istek, arayış ve bağımlılık, iletişim, iyileşme ve gelecek umudu, kişilik, resim
yeteneği) altında gruplandırılmıştır. Hastalık algısı ise iki tema (epilepsi tanılı çocuğun
yaşamında olumlu hemşire, epilepsi tanılı çocuğun yaşamında olumsuz hemşire) ve dokuz
alt tema (bakım verici, yetkinlik, duygusal destek ve empati, iletişim ve ilişki kurma, rol
model, mesleki güven ve yeterlilik, negatif deneyim/ olumsuz duygusal algılar, iletişim
engelleri, hastalığı yönetim tarzı) altında gruplandırılmıştır. Sonuç olarak, çocukların
çoğunlukla özgüven eksikliği, benlik algısında düşüklük, değersizlik duygusu, yalnızlık ve
iletişim problemi yaşadıkları tespit edilmiştir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [134]