Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi
Özet
Amaç ve Önem: Çocuğun bilişsel temelli yeterlikleri kullanabilmesi kendisi için hazırlanan kitapların uygunluğuna bağlıdır. Çocuk kitaplarında yer alan tanımlama, neden sonuç, karşılaştırma ve benzeri öğeler, bir çocuğun okuma anlama başarımını (performans) ve anımsamasını farklılaştırmaktadır. Bu öngörüden hareketle nitelikli çocuk kitabı ölçütlerine uygun seçilen bir dizi kitabın okutulduğu deney grubunun bilişsel işlevlerini (yorumlama, örneklendirme, sınıflama, özetleme, sonuç çıkarma, karşılaştırma ve açıklama yönünden) kullanma düzeyleri ile kontrol grubunun bu bilişsel işlevleri kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır Bu Qualified children’s books are high-qualified learning materials constructed in accordance with children’s development levels. This study attempted to investigate the impacts of qualified children’s books on children’s skills such as explaining, comparing, interpreting, exemplifying, classifying, summarizing, and inferring. To this end, a pretest–posttest model was employed in the present study with two groups each of which consisted of 25 students in 2015 spring semester. The Test on the Use of Cognitive Competencies, comprising 25 questions, was employed to determine the cognitive skills of the experimental and control group students. In the end, a posttest was administered to both the experimental and control groups. Data were analyzed using a one-way ANOVA, t-test, arithmetic mean, and standard deviation techniques. In light of the research findings, this study offers some suggestions for parents, teachers, and school administrators regarding the selection of quality children’s books