Başlık için Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü listeleme
Toplam kayıt 51, listelenen: 1-20
-
Ahmet Mithat Efendi'nin "Karı Koca Masalı"nda anlatı araçlarının tespiti ve incelemesi
(2010)Ahmet Mithat Efendi’nin kaleme aldığı “Karı Koca Masalı” isimli eser, bir masaldan beklenen özellikleri taşımasa da okunabilirliği açısından masallar kadar etkili bir yapıya sahiptir. Eserin içerisinde masal tabirini ... -
Analysis of unit evaluation questions in the 4th and 5th grade social studies books [4. Ve 5. sınıf sosyal bilgiler kitaplarında yer alan ünite değerlendirme sorularının analizi]
(Abdullah Kuzu, 2020)In today's information society, the importance of measurement evaluation, which is one of the indispensable elements of education, is increasing. Because the social studies course is a course for acquiring knowledge, skills, ... -
Atatürk’ün Eğitim Anlayışı ve Kıbrıslı Mehmet Efendi’nin Eğitimine Katkıları
(2008)Bu makalede, Atatürk’ün eğitim ile ilgili görüşlerinden bahsedilmiştir. Atatürk’ün, Yeni Türk Eğitim Sistemini oluşturmak için yaptığı çalışmalar, fedakârlıklar, fikirler ve kişisel olarak söylevleri, demeçleri, tavsiyeleri, ... -
Attitudes of Social Studies Teachers toward Value and Values Education
(EDAM, 2014)This research was conducted to determine how social studies teachers define value and "values education" as well as reveal the problems they encountered during the implementation. The participants in this study consisted ... -
Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma
(2010)Bu çalışma, dinleme, görsel destekli dinleme, sesli ve sessiz okumanın anlamaya olan etkisini belirlemek amacıyla deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Kırşehir ilinde bulunan Prof. Dr. Erol Güngör ... -
Can project-based learning close the gap? Turkish student teachers and proenvironmental behaviours
(2010)Çevre eğitimi uzmanlarına göre, insanların çoğu davranışlarında çevre farkındalıklarını kullanmamaktadır. Dolayısıyla uzmanlar insanların bilişsel ve davranışsal boyutları arasında bir boşluk olduğuna inanmaktadırlar. Bu ... -
Coğrafya Öğretiminde Gezi-Gözlem Tekniğini Kullanabilme Öz-Yeterlilik İnanç Ölçeğinin Geliştirilmesi
(2008)Çalışmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersi kapsamındaki coğrafya içerikli konuların öğretiminde gezigözlem tekniğini kullanabilme öz-yeterlilik inanç düzeylerini ölçmek amacıyla geliştirilen ... -
Comparison of Elementary Social Studies Curricula of Turkey and the United States on Values Education
(EDAM, 2012)The purpose of this study is to compare the social studies teaching curricula of Turkey and the United States in terms of values education. The study is a model case study that relies upon one of the qualitative research ... -
The Contributions of Postmodern Narratives to Master's Degree Students' Higher-Order Thinking Skills
(EDAM, 2016)postmodern This study has been prepared for the purpose of examining the contributions of postmodern narrations to literature education. It focuses on the outcomes of readings from postmodern narrations by 12 master's ... -
Controversial issues: A mixed study with middle school students
(Ozgen Korkmaz, 2022)The purpose of the research was to determine the opinions of middle school students about the inclusion of controversial issues in social studies course. In this mixed methods study, an explanatory design was used, and the ... -
Democratic environments offered to children at school, in the family, and in society: The case of Turkey
(Kluwer Academic Publishers, 2014)This research aims to investigate democratic environments offered to children in Turkey at school, in the home, and in society. A mixed method is a general type of research where qualitative and quantitative methods are ... -
Does Science Education Contribute To Citizenship Education In Turkey?
(Unıv Malaya Press, 2023)This research aims to explore the connections between science and citizenship education and how science education contributes to citizenship education in Turkey. To achieve these goals, we focused on two research questions: ... -
An Examination of Critical Reading Self-efficacy Perceptions among the Students of the Faculty of Education Over Different Variables
(KAMLA-RAJ ENTERPRISES, 2015)This paper aims to examine the perceptions of self-efficacy for critical reading among the students of Faculty of Education over different variables. In this context, the researcher tried to find out whether a relationship ... -
Examining the Relationships Among Teachers' Work Engagement, Teamwork Attitudes, and Efficacy for Classroom Diversity
(Ilem, 2022)The purpose of this quantitative research is to examine the relationships among teachers' work engagement, teamwork attitudes, and efficacy for classroom diversity within the scope of structural equation modeling. The ... -
Fen Bilgisi Öğretiminde Bilimsel Tutumların İşlevsel Önemi ve Bilimsel Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanma Çalışması
(2006)Bu çalışmanın amacı, bilimsel tutumların fen bilgisi öğretimindeki yerine değinerek, Moore ve Foy (1997) tarafından geliştirilen Bilimsel Tutum Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması aşamasında, geçerlik ve güvenirlik çalışmasını ... -
Haydar Cemil Baba (Haydarî)'nin şiirlerinde muhteva
(2008)Son dönem Bektaşî baba ve şairlerinden olan Haydar Cemil, Haydarî ve Haydar Baba adlarıyla da tanınmaktadır. İstanbul Merdivenköy Bektaşî Dergâhı’nda yetişen ve Topkapı Bektaşî Dergâhı’nda postnişinlik vazifesi de gören ... -
History teaching as a nation-building tool in the early republican period in Turkey (1923-1938)
(ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2018)Nation-states needed various ideological apparatuses when they wanted to eliminate traditional loyalties to the pre-modern era and establish a new superordinate identity. As frequently emphasised in conceptual discussions, ... -
The impact of qualified children’s books on students’ ability to use cognitive functions [Nitelikli çocuk kitaplarinin öğrencilerin bilişsel işlevleri kullanma düzeylerine etkisi]
(Ankara University, 2017)Bu Qualified children’s books are high-qualified learning materials constructed in accordance with children’s development levels. This study attempted to investigate the impacts of qualified children’s books on children’s ... -
Investigation of teacher opinions on measurement tools used to evaluate listening/monitoring skills
(Sakarya University, 2017)In this study, the answer is searched for whether secondary school Turkish lessons about the measurement tools used in assessing listening ability are consistent with the objectives and achievements of Primary School Turkish ... -
Investigation of the relationship between perception of supervisor support, perceived school effectiveness, work engagement, job satisfaction and organizational cynic attitude of teachers
(Ozgen Korkmaz, 2020)The main purpose of this quantitative relational research is to test the theoretical framework within the structural equation model that if the perceived supervisor support affects the perception of school effectiveness, ...