İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Kronolojik Algılarının Geliştirilmesine Yönelik Yarı Deneysel Bir Çalışma
Abstract
Bu çalışma, 2003-2004 Eğitim-Öğretim yılında Kırşehir il merkezinde bulunan Süleyman Türkmani İlköğretim Okulu 5/B sınıfı öğrencileri ile hem nicel hem de nitel araştırma tekniklerine dayalı olarak yapılmış bir aksiyon araştırmasıdır. İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin tarihsel zaman kavramı ve kronoloji düşüncelerinin geliştirilmesine ilişkin bu çalışmada; kullanılan birçok öğretim yöntem ve materyaline (zaman çizelgeleri, geçmişe ilişkin fotoğraflar, eski ev aletleri, koleksiyonlar vs.) öğrencilerin ilgileri, tepkileri ile bu öğretim yöntem ve materyallerinin çocukların konuya ilişkin akademik başarılarına katkıları ele alınmıştır. Çalışmada hem ön test-son test deseni çerçevesinde tutum ve başarı testleri hem ses kayıt cihazıyla ders işleme sürecinin kayıtları hem de öğrencilerin öğrenme ürünlerinden hareketle veri toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi; ön test-son test başarı ölçekleri ve ders işlenişiyle ilgili öğrenci değerlendirme formunun istatistiki olarak tablolaştırılması, ders işlenişinin kaydedildiği ses kayıtlarının ve öğrenci öğrenme ürünleri ile öğrencilerin görüşlerini ortaya koydukları ders değerlendirme kompozisyonlarının çözümlenerek yorumlanmasıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinin yorumlanmasında SPSS programı aracılığıyla t testi, Anova testi, yüzdelik dağılımlar ve korelasyon yöntemleri kullanılmış, nitel veriler ise ses kayıtlarının çözümlerinin analitik bir yaklaşımla değerlendirilmesi ve öğrenci ürünlerine yapılan içerik analizi teknikleri çerçevesinde ele alınmıştır. Araştırma bulgularına göre çocukların tarih şeritlerini kişisel yaşam çizelgelerinden hareketle hazırlamaları ve ailelerine ilişkin geçmişi anlatan eski fotoğraflar ile eski ev aletlerini inceleme etkinliklerinin, yalnızca onların tarihe yönelik ilgilerini çekmekle kalmayıp, tarihsel zaman ve kronoloji düşünceleri üzerinde akademik anlamda olumlu katkı sağladığı görülmüştür. Bu araştırma sonucunda çocuklarda tarihsel zaman kavramının uygun yöntem ve yaklaşımlarla çok erken yaşlardan itibaren öğretilebileceğini savunan konu merkezli düşünen araştırmacıların iddialarında olduğu gibi tarihsel zaman araçlarının etkili bir strateji ile kullanılmasının konunun çocuk tarafından kavranmasında etkili olduğunun görüldüğü söylenebilir. This study is an action research based both on quantitative and qualitative research techniques carried out with a group of fifth grade students in K¨r¸ehir during the 2003-2004 education year. In the study, the main purpose was to improve historical time concept and chronology perceptions among fifth grade students. Students' interests, reactions to educational methods and materials (e.g., time tables, photographs, old household tools, collections, and so on) were used. In addition, the contributions of educational methods and materials on children's academic achievement levels related to the subject were studied. A success test were used in a pre-and-post-test design. The class times were recorded by a tape recorder and the learning products gained during the class were collected. Data evaluation included statistical analyses such as charting the pre-test and post-test scores on the attitude and achievement scales and the analyses of class process from voicerecorded data. In addition, student evaluation forms related to lectures and learning products and lesson evaluation compositions were analyzed. In interpreting the quantitative data, t-tests, ANOVA, percentage distributions and correlations were computed by SPSS. On the other hand, qualitative data were analyzed separately by evaluating voice record analysis and content analysis. According to the findings,preparing historical timelines by the help of individual timelines, old photographs, and examining old household tools not only attracted the interest of children towards history but also provided positive contribution in academic aspect on their historical time and chronology perceptions. At the end of this research, it is observed that historical time concept can be taught to children from the very early ages with suitable methods and approaches by using historical time tools.