Sosyal Bilgiler Aday Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (AEÜ Eğitim Fakültesi Örneği)
Abstract
Bu araştırma, sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin, sınıf içi öğretim sürecinde sorulardan yararlanma yeterliklerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, betimsel bir çalışma niteliğindedir. Veriler, staj uygulaması sürecinde sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin, diğer öğretmen adayları tarafından gözlenmesi ile toplanmıştır. Veri toplama aracı; soru hazırlama, soru sorma ve geribildirim verme alt boyutlarından oluşmaktadır ve araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Aracın güvenirlik katsayısı, Cronbach alpha=0,8616 olarak belirlenmiştir. Veriler üzerinde aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Scheffe testi uygulanmıştır. Araştırma sonunda aday öğretmenlerin özellikle nitelikli soru hazırlama konusunda önemli eksiklerinin olduğu belirlenmiştir. Sorulardan yararlanma alt boyutları arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Öğretmen adayları, sorulardan yararlanırken öğrencilerin zihinsel gelişmişlik ve bilgi düzeylerini dikkate almamaktadırlar. Sorulardan bir ders sürecinde en etkin yararlanılabildiği soru sayısının, 16-20 soru olduğu belirlenmiştir. Buna göre sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin, öğretimde sorulardan yararlanma konusunda eğitim ihtiyaçları bulunmaktadır. This research is done to identify the capacities of social studies candidate teachers’ about utilizing from questions in in-class teaching. Research is a descriptive study. Data were gathered by observing of social sstudies candidate teachers’ by other teacher candidates. Data gathering tool is preparing questions, asking questions and giving feedback. It was developed by researcher. Reliability coefficient of data gathering tool was determined as Cronbach alpha 0, 8616. Mean, standard deviation, one-way variance analysis (ANOVA) and Scheffe test were applied on data. The end of the research, it was detected that social studies candidate teachers have some problems about the capacity of preparing qualified questions, asking questions and giving feedback. Teacher candidates don’t pay attention to the students’ intelligence and knowledge levels while preparing questions. It is determined that the number of questions used effectively during a lesson period is 1620. According to this situation, social studies candidate teachers need education about utilizing questions in teaching process.